Anmeldelse: Dag Herbjørnsrud, Gå inn i din tid

Til å bli klok av

Dag Herbjørnsrud og Thomas Hylland Eriksen diskuterer vår tid i ny bok.

HOVEDPERSON: Thomas Hylland Eriksen er hovedperson i den nye samtaleboka til Dag Herbjørnsrud. Foto: NTB SCANPIX
HOVEDPERSON: Thomas Hylland Eriksen er hovedperson i den nye samtaleboka til Dag Herbjørnsrud. Foto: NTB SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Mandag ble Dag Herbjørnsruds bok «Gå inn i din tid» lansert på Kulturhuset i Oslo. I en fullsatt sal intervjuet han bokas hovedperson, Thomas Hylland Eriksen. Med tilbakeblikk og skarpe observasjoner fortalte han engasjert om sitt liv som anarkist og intellektuell. Da samtalen ble rundet av, tror jeg alle satt igjen med et inntrykk av at de kunne ha fortsatt i timevis. Om ikke forlagets redaktør hadde minnet om tiden. Inntrykket blir til fulle bekreftet under lesing av boka.

Tankesprang

Den består av fem lange samtaler mellom idéhistoriker Herbjørnsrud og antropolog Hylland Eriksen. Hver samtale skal ha vart omkring halvannen time og fyller 50 sider tekst.

Ingen av de to er skårne for tungebåndet. Tvert imot! Hylland Eriksen omtaler seg selv manisk digresiv, og også Herbjørnsrud snakker på inn- og utpust. Når begge i tillegg er ytterst globalt orientert og har stor sans for sammenliknende studier, blir nødvendigvis temaene mange. Ja, innimellom blir også tankesprangene lange. Men innvandring, globalisering, krigen mot terror og klima, er noen av gjengangerne i boka.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer