UTEN GNIST: Når foreldre (med rette) klager på mangelfull opplæring vil jeg legge ansvaret på byråkratiet. Slik er systemet. Jeg vil bli en lærer uten gnist, uten interesse for elevene, skriver artikkelforfatteren. Foto: Benjamin A. Ward
UTEN GNIST: Når foreldre (med rette) klager på mangelfull opplæring vil jeg legge ansvaret på byråkratiet. Slik er systemet. Jeg vil bli en lærer uten gnist, uten interesse for elevene, skriver artikkelforfatteren. Foto: Benjamin A. WardVis mer

Til alle med barn i grunnskolen

Som privatperson høres det forlokkende ut å gå hjem halv fire. Så slår det meg; Jeg har en sønn som skal begynne i 1. klasse til høsten. Hans lærer vil ha det på samme måte.

Debattinnlegg

Jeg skjønner at du bryr deg lite om min arbeidstidsavtale, men vit at den betyr forskjellen på god og dårlig skole for ditt barn! KS vil ha meg på skolen 7,5 timer hver dag. Etter dette skal jeg gå hjem og ikke tenke mer på jobb før neste dag. I helgene skal jeg også ha fri. I bytte mot denne nyvunnede fritid skal jeg miste de delene av feriene som fram til nå har vært avspaseringstid for at jeg gjør for- og etterarbeid på kveldstid og i helgene. Det skal jeg nemlig slutte med.

KS ønsker også å fjerne fastsettelsen av hvor mye forberedelsestid jeg skal ha til hvert fag. Presset kommuneøkonomi vil gjøre at hver lærer må undervise i flere timer i uka. For hver time som legges til av undervisning spises det av forberedelsestiden. Er ikke skolens primæroppgave å gi elevene godt forberedt undervisning og læring?

Jeg vil ikke ha tid til å gi elevene raske tilbakemeldinger på arbeidet, men må vente til nærmeste «elevferie» for å kunne rette besvarelser. All forskning og erfaring viser at tilbakemeldingen bør komme så raskt som mulig. Uten å ha sett over elevbesvarelser kan jeg ikke drive tilpasset undervisning.

Dårlig forberedt undervisning gir uro, dårlig læringsmiljø og flere mobbesaker. Jeg må vurdere om jeg skal løse elevkonfliktene eller forberede undervisning. Jeg rekker ikke begge deler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som privatperson høres det imidlertid også litt forlokkende ut. Etter 15.30 er jeg ferdig. Det jeg ikke rakk av forberedelser får bare være ugjort. Jeg skal gjemme bort lærertankegangen som ligger i beinmargen. Gå over fra å gjøre ferdig oppgaver til å bruke opp tiden. Bli en byråkrat. Når foreldre (med rette) klager på mangelfull opplæring vil jeg legge ansvaret på byråkratiet. Slik er systemet. Jeg vil bli en lærer uten gnist, uten interesse for elevene. Dette er mine elever, ikke mine barn.

Så slår det meg; Jeg har en sønn som skal begynne i 1. klasse til høsten. Hans lærer vil ha det på samme måte. Dette er ikke en skolehverdag jeg ønsker for ham. Foreldre; Våkn opp! Kom på banen! Du må være klar over at vår arbeidstidsavtale er uløselig knyttet til kvaliteten på ditt barns opplæring!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook