Til etterfølgelse?

FILM: Den danske filmregissøren Lars von Trier slutter aldri å overraske. I 1995 lanserte han konseptet dogmefilm og Dogme95, i 2003 gikk han bort fra å bruke filmsett og 8. desember i år lanserte han film uten kameramann.Målet til Trier har hele tiden vært å utfordre etablerte normer for hvordan film blir laget og hvordan publikum oppfatter film. En dogmefilm kan blant annet ikke filmes i et studio, eller inneholde kunstig lyd eller lys - «Festen» og «Idiotene» er to eksempler.

«DOGVILLE» FRA 2003, Triers første film fra en serie på tre, tok det et skritt lenger og er filmet i et nakent studio, kun på en scene bestående og inndelt hovedsakelig av krittstreker. Slik sett utfordrer han oss som seere, og minner oss på at film kun er historiefortelling og falsk virkelighet. Med sin nyeste film, «Direktøren for det hele», har Trier tatt enda noen steg bort fra fastlagte normer. Filmen er skutt med en teknikk Trier har døpt Automavision. Kort fortalt: En måte å filme på uten å bruke kameramann, men i stedet la en datamaskin stå for kameraføringen etter at regissøren har valgt vinkel. Målet, ifølge Trier, er å få en idéløs overflate på verket, frigjort fra vanemessig utførelse og estetikk.

OG DET STOPPER IKKE DER. 8. desember hadde von Trier dansk premiere på «Direktøren for det hele». Og selvfølgelig lanserer han enda et konsept: «Lookey».Trier inviterer publikum til å finne visuelle forstyrrelser ute av kontekst med resten av filmen. «For den uinnvidde ser de ut som en feil, et lite påfunn, men for «Lookey»-spotteren er det en gåte som skal løses», uttalte Trier til dansk presse. Den første personen som finner flest «lookeys» stikker av med 30 000 danske kroner. Grensen mellom genial og gal er tynn og man kan selvfølgelig spørre seg om Lars von Trier i det hele tatt er interessert i å fortelle historier lenger. Men i motsetning til majoriteten av hans skandinaviske kolleger, og ikke minst hans norske, tør von Trier å utforske filmmediet. Og han skaper diskusjon, der andre kun våger å skape profitt.