DEBATT

Vannscootere:

Til forsvar for vannscootere

Jeg har aldri før sett en debatt som innholdsmessig er så langt til havs som kampen mot vannscooterne.

VANNSCOOTERE IKKE ET PROBLEM: Artikkelforfatter slår et slag for vannscootere. Bildet er fra da Norges Vannscooterforbund hadde en markering, hvor FrPs Bård Hoksrud deltok. Foto: Vegard M. Aas / NTB Scanpix
VANNSCOOTERE IKKE ET PROBLEM: Artikkelforfatter slår et slag for vannscootere. Bildet er fra da Norges Vannscooterforbund hadde en markering, hvor FrPs Bård Hoksrud deltok. Foto: Vegard M. Aas / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Selv kommer jeg fra en by hvor båt er viktig for å komme seg rundt, og hvor vannscooter er en naturlig del av mobiliteten til og fra jobb, til hytta og til båtturer i både hverdag og til fest. Min oppveksts mobilitet i Arendal preges av å finne den farkosten som brukte minst bensin, samt at jeg ønsket å ha friheten til å nyte skjærgård og skjær. Også da var svaret en støysvak firetakter, den gang påhengsmotor, i dag ville jeg valgt en vannscooter, dersom jeg ikke var en god kunde hos Ruter og deres ferjer til øyene i Oslofjorden.

Kampen for å sidestille vannscooter med båt, har ikke skjedd i Norge, men ved at EU oppfatter farkosten som en fullverdig båt. Dette har få fått med seg, og hovedlinjene i designet i dag er et skrog, en kjøl, og normalt en lengde på 12 fot, og ordet lettplanene er helt sentralt, da det går med veldig mye energi til å komme seg og holde seg i plan på en hvilken som helst båt. Innenbords motor støyer mindre enn utenbords, og sistnevnte forsvant fra Norge på 90-tallet.

Både jussen og språket har vært en viktig del av debatten, og i de forskjellige rettssakene som har vært på temaet. Språkrådet, Rederiforbundet og Sjøfartsdirektoratet er enig om at båt er et samlebegrep om flytende farkost med ett eller flere skrog, som drives fram med årer, seil eller motor, og brukes om det meste unntatt større fartøy som skip. Men debatten om at vannscooter er en båt er altså et avsluttet kapittel som vi inkorporerte i norsk lov da EØS-avtalen trådte i kraft i dette kongeriket i 1994.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer