Til himmels med Alicia

Alicia Keys (22) vant fem Grammy-priser og solgte ti millioner av debutplata. På oppfølgeren graver hun seg enda dypere i soulskattene fra 60- og 70-tallet.

NEW YORK/OSLO (Dagbladet): Det var litt tidligere i høst at Dagbladet ble invitert på en lynvisitt til soulhimmelen.

Da holdt den fremadstormende soulprinsessen Alicia Keys en intim «hjemme hos»-aktig minikonsert med gamlegutta i The Moments som vokalt stjernedryss i Avatar Studios midt på Manhattan, hvor superstjerner som Madonna, Bruce Springsteen, Bob Dylan, The Rolling Stones og David Bowie pleide å fly ned dørene den gangen studioet het The Power Station.

Der serverte hun smakebiter fra sin kommende plate «The Diary Of Alicia Keys», oppfølgeren til «Songs In A Minor» fra 2001, på en så overbevisende måte at ikke et nakkehår forble liggende.

Soul og hip hop

«The Diary Of Alicia Keys», som slippes i begynnelsen av desember, har opptil flere øyeblikk hvor Alicia Keys strekker seg i samme himmelretning som sine soulidoler fra 60- og 70-tallet. Andre steder tøffer hun av gårde til hiphopland i selskap med Nas og Rakim - de to rapperne dukker opp sammen på hjembyhyllesten «Streets Of New York».

- Hip hop renner i blodet mitt, men det er 60- og 70-tallet som står meg nærmest. For ei tid! Jeg prøver ikke å gjenskape den tidsepoken, men jeg prøver å lage musikk som gir meg de samme følelsene som når jeg hører på Stevie Wonder, Marvin Gaye, Curtis Mayfield og Isaac Hayes, sa Alicia Keys til Dagbladet noen uker seinere, denne gangen på telefon fra New York.

- De lot musikken få puste og utfolde seg, låtene kunne være lengre enn seks minutter og ha masse strykere på slutten. Jeg elsker slik musikk, forklarer hun begeistret.

Improvisert

Klokka er bare halv åtte om morgenen når vi får Alicia på tråden. Grunnen er videoinnspillingen til den nye singelen «You Don't Know My Name», en låt hvor Alicia også er på tråden - med en fyr hun er avstandsforelsket i. Låten høres ut som en smygende, klassisk soulballade i moderne produksjonsskrud, komplett med et snakkeparti hvor sangens hovedperson tar mot til seg og løfter røret.

- Det handler om å ha selvtillit nok til å ringe opp den du er forelsket i, samtidig som du setter deg selv i en veldig sårbar posisjon. Jeg skrev ikke snakkepartiet på forhånd, jeg improviserte det fram, forklarer Alicia, som like fullt spikret snakkepartiet i aller første opptak i studio.

Offensiv

Alicia Keys har skrevet og produsert mye av «The Diary» selv, men også fått produksjonshjelp fra Dwayne Wiggins fra de tidligere r&b-storhetene Tony! Toni! Toné! og den respekterte hiphopprodusenten Kanye West. Og forventningspresset holder hun på opptil flere armlengders avstand.

- Veldig mye av plata er spilt inn mer eller mindre live i studio, det føles veldig riktig. Jeg er blitt en bedre sanger, og jeg har mye mer selvtillit nå enn jeg hadde da jeg laget min første plate, sier Alicia Keys.

<!--BTEK0--> INTIMSTUND: Dagbladet var til stede da Alicia Keys serverte smakebiter fra sitt kommende album i et innspillingsstudio i New York tidligere i høst. I desember kommer «The Diary Of Alicia Keys».