Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Til krig mot Google med cash

Microsoft vil kjøpe Yahoo.

(Dagbladet.no) Sjelden har det vært mer bruk for utropstegnet i varemerket til Yahoo. Microsoft vil kjøpe selskapet for 44,6 milliarder dollar, tilsvarende 242 milliarder kroner. Microsoft-sjef Steve Ballmer tilbyr 31 dollar per aksje for Yahoo, 62 prosent over aksjeverdien for i går.

8. januar i år ble det klart at Microsoft kjøper det norske søkeselskapet Fast Search & Transfer for 6,6 milliiarder kroner. Det blir altså småpenger mot hva Microsoft nå er villig til å bla opp for Yahoo.


Så er da også Yahoo noe langt mer enn en søketjeneste. Yahoo er nettportal, katalog og søketjeneste i ett. Og mens selskapet aldri har fått solid fotfeste i Norge, er Yahoo
verdens største nettsted ifølge Alexas måling av webtrafikk.

Prisen kan nok synes vanvittig, og sender tankene i retning dot com-boomen på slutten av 1990-tallet. Men Internett er som kjent kommert for å bli, og for Microsoft er den altoverskyggende utfordringen å knekke Google-koden.

Google er USAs mest besøkte nettsted, dominerer markedet for søkeord og søkeannonsering, og seiler også opp som en potensiell trussel mot Microsofts Office-hegemoni med sine stadig mer sofistikerte nettbaserte programpakker.

Og nå griper altså Microsoft svært dypt i sin velfylte lommebok for å sikre seg en ny, sterk partner i krigen mot Google. Microsoft skal ha forsøkt å sikre seg Yahoo tidligere, men ble da avvist. På uttalelsene til toppsjef Steve Ballmer kan det virke som om Microsoft tror det skal ordne seg denne gangen:

- Selv om et kommersielt partnerskap kan ha vært fornuftig tidligere, tror Microsoft at det eneste alternativet nå er kombinasjonen av Microsoft og Yahoo som vi nå foreslår, sier Ballmer.

Saken oppdateres.

image: Til krig mot Google med cash
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media