Til Spellemannprisen med klippekort

Oslo-Filharmonien, Truls Mørk og Leif Ove Andsnes er nominert til Spellemannpriser også i år. Hørt det før? Ja, det har du. Orkestret og de to solistene har til sammen vært nominert til hele 35 Spellemannpriser det siste tiåret.

Den årlige nomineringslista i januar har vært en særdeles forutsigbar begivenhet de siste ti åra for klassen klassisk musikk og samtidsmusikk. Det eneste spennende har vært navnene på selve klassene, de har skiftet hele tida.

Men enkelte ting består: Oslo Filharmoniske Orkester har siden 1990 vært nominert til fjorten priser i de ulike klassene, cellisten Truls Mørk til ni og Leif Ove Andsnes til tolv.

Svært få vil bestride kvaliteten på utgivelsene. Men er den et godt bilde på bredden i toppen av norsk musikkliv? Nei, mener Reidar Mikalsen, som gjennom selskapet Naxos har gitt ut plater i mange år med fremragende norske artister.

Prisen en vits

- De klassiske prisene i Spellemannprisen er blitt en stor vits. Jeg tror at juryen blir blendet av de store stjernene. Og i mange år har det vært jevngode, og noen ganger bedre, kandidater til en pris. Jeg stusset for eksempel på at Oslo-Filharmonien ble nominert med sin Brahms-innspilling i år. Den står langt tilbake for hva orkestret kan på sitt beste.

Norsk Komponistforenings leder Glenn Erik Haugland bare ler når vi forelegger ham statistikken.

- Det er jo bare å avskaffe disse kategoriene i Spellemann-showet med en gang. De har jo ingen salgsfremmende funksjon uansett, som jo er poenget med hele showet. De nominerte du lister opp er veldig dyktige, men det er også en skog av andre talenter som er minst like dyktige i Norge, mener Haugland.

Sæmund Fiskvik i IFPI står bak Spellemannprisen, og han er hjertelig uenig med Mikalsen og Haugland.

- Et problem

- Hvert år starter juryene med blanke ark. Når disse nevnte blir nominert så pass ofte er det fordi de er enere, og jeg synes det er bra at vi har norske musikere på så høyt internasjonalt nivå, sier Fiskvik.

Direktør Trond Okkelmo i Oslo-Filharmonien synes det er hyggelig å være på nominasjonstoppen, men hadde likevel ønsket seg en annen situasjon.

- Det er et problem faktisk for bredden at det er de samme som blir nominert. Løsningen er å utvide antall sjangere. Kammermusikk burde for eksempel vært en egen klasse i tillegg. Nå blir det for pakket, mener orkesterdirektøren.

<B>12 NOMINASJONER:</B> Leif Ove Andsnes.
<B>9 NOMINASJONER:</B> Truls Mørk.
<B>14 NOMINASJONER:</B> Mariss Jansons og Oslo Filharmonien.