I MANESJEN IGJEN: Kate Bush har aldri røpet ordentlig hvorfor hun ikke har gjort en eneste konsert siden mai 1979. Noen har sagt at hun har vært redd for å fly, mens andre påstår at det var på grunn av dødsfallet til en nær venn og medarbeider. I kveld står hun i alle fall på scenen igjen i London. Foto: Stella Pictures
I MANESJEN IGJEN: Kate Bush har aldri røpet ordentlig hvorfor hun ikke har gjort en eneste konsert siden mai 1979. Noen har sagt at hun har vært redd for å fly, mens andre påstår at det var på grunn av dødsfallet til en nær venn og medarbeider. I kveld står hun i alle fall på scenen igjen i London. Foto: Stella PicturesVis mer

Tilbake i bushen

I kveld står Kate Bush på en konsertscene for første gang på 35 år.

(Dagbladet): De britiske avisspaltene har vært preget av én spesiell artist den siste uka.

Deres nasjonalklenodium Kate Bush (56) gjør nemlig sin første konsertopptreden på 35 år når hun i kveld innleder en rekke av 22 opptredener i London.

Bush' første turné som 20-åring i 1979 fristet i flere tiår ikke til gjentagelse, og siden har hun knapt vist seg i offentligheten. Låter som «Wuthering Heights», «Hounds of Love» og «Running Up That Hill (A Deal with God)» har likevel fortsatt å farge og inspirere musikere over hele verden - også i Norge.

- Grunnen til at Kate Bush traff så hardt da hun slo igjennom, var utvilsomt fordi hennes stemme var så original. Hun sang så lyse, eteriske toner at folk ikke trodde sine egne ører. På tross av de kompliserte harmoniføringene i komposisjonene hennes, låt det som som popmusikk. Hennes visuelle uttrykk var veldig vakkert og sterkt, teatralsk og annerledes. Gutta syntes hun var sexy og mange jenter ønsket de var like spennende som henne, sier Benedicte Adrian, kjent blant annet fra Dollie de Luxe, til Dagbladet.

Revet bort

Både kvinner og menn er åpenbart fremdeles interesserte i Kate Bush. 100 000 konsertbilletter ble revet bort på et kvarter da de ble lagt ut for salg i mars, og ifølge The Guardian ligger svartebørsprisen for å få innpass til det som blir regnet som en av nyere musikkhistories største konsertbegivenheter på rundt 10 000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det nok bare Led Zeppelins engangsopptreden i 2007 og Leonard Cohens tilbakekomst til konsertrampelyset i 2008 som kan måle seg med Bushs eksentriske popkunst når det gjelder forhåndsinteresse de siste tiårene.

BUSH-FAN: Benedicte Adrian sier hun har vært inspirert av Kate Bush, blant annet i Dollie de Luxe. Foto: Jon Rune Trengreid
BUSH-FAN: Benedicte Adrian sier hun har vært inspirert av Kate Bush, blant annet i Dollie de Luxe. Foto: Jon Rune Trengreid Vis mer

- Er Kate Bush like relevant i 2014 som da hun sist sto på scenen?

- Kate Bush i dag er ikke den Kate Bush hun var. På utgivelsene etter 2005 er melodiene mer monotone og meditative. Stemmen er mørkere og mer sårbar i klangen og det er lenge siden vi har sett henne danse. Det som likevel gjør henne aktuell i 2014, er hennes evige søken etter nye teksttemaer og nye instrumentallyder. Hun vil stadig overraske seg selv og sitt publikum og er fremdeles like kompromissløs i sitt uttrykk, sier Benedicte Adrian.

- Dramatisk og storslått

John Olav Nilsen er en av de som har planer om å dra til London for å få med seg en opptreden av dama alle briter snakker om for tida.

- Jeg er veldig stor fan av Kate Bush. Det er ikke mange som klarer å lage popmusikk utenfor bransjens begrensende rammer og samtidig gjøre kommersiell suksess av det, slik hun gjør. Jeg hører ofte på albumet «Hounds of Love», mesterverket fra 1985. Det låter så dramatisk og storslått, uten å bli teatralsk, sier musikeren, som oppdaget Kate Bush da han som 15-åring kom over neosoul-artisten Maxwells coverversjon av pianoballaden «This Woman's Work».

SKAL PÅ KONSERT: John Olav Nilsen oppdaget Kate Bush som 15-åring. Foto: NTB Scanpix
SKAL PÅ KONSERT: John Olav Nilsen oppdaget Kate Bush som 15-åring. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Referansepunkt

Det har nesten blitt et dogme i musikkjournalistikken å dra fram Kate Bush i omtalen av kvinnelige artister med hang til dramatisk popmusikk. I et intervju med Gigwise satte Susanne Sundfør spørsmåltegn ved dette.

- Jeg synes det er rart at ingen har sammenlignet meg med Radiohead, Burial eller noen av de mannlige artistene jeg hører på. Jeg har egentlig ikke hørt veldig mye på Kate Bush. Hun har en del gode låter, men mange av dem er også ganske dårlige, sa hun.

SAMMENLIGNET MED BUSH: Susanne Sundfør elsker «Wuthering Heights». Foto: Sofia Fredricks Sprung
SAMMENLIGNET MED BUSH: Susanne Sundfør elsker «Wuthering Heights». Foto: Sofia Fredricks Sprung Vis mer

Sundfør har likevel et spesielt forhold til «Wuthering Heights», hitlåta Kate Bush førte i pennen som 18-åring.

- Det er den beste poplåta noensinne. Den har alt. Teksten er fantastisk og musikkvideoen er legendarisk, sa Sundfør til britiske Glamour Magazine.

Norsk Bush

Redaktør i musikkmagasinet ENO, Eirik Kydland, synes ikke det er særlig rart at Bush ofte blir trukket fram som en musikalsk referanse hos dagens artister.

- Men det er jo ikke bare kvinnelige artister som er fans. Jeg mener, hvem er vel ikke inspirert av Kate Bush? På samme måte som med The Beatles eller Joni Mitchell er hun en kunstner det vanskelig skal la seg gjøre å ikke være påvirket av om du driver med musikk, tenker jeg, uansett hvem du er og hva du gjør. Bare spør Big Boi, John Olav Nilsen eller Elton John, sier Kydland.

Men det nærmeste en norsk artist har vært å gå i Kate Bush' fotspor, er Ane Bruns vokalspor på nyinnspillingen av Peter Gabriels «Don't Give Up». Da låten først utkom i 1986, var det altså med Bush som Gabriels duettpartner.

BUSH' STEMME: Ane Brun har tatt over Kate Bush' stemme i Peter Gabriels «Don't Give Up». Foto: Lars Eivind Bones
BUSH' STEMME: Ane Brun har tatt over Kate Bush' stemme i Peter Gabriels «Don't Give Up». Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

- Det er en av mine favorittlåter i hele verden, den er utrolig fin, har Ane Brun sagt om originallåta.