Anmeldelse: BigBang - «Glory Chord»

Tilbake med et big bang!

BigBang ventet seks år på å følge opp mesterverket «The Oslo Bowl».

PERSONLIG: BigBang-albumet «Glory Chord», som slippes i dag, er svært personlig for frontmann Øystein Greni (t.h.). Trioen består ellers - som vanlig - av Olaf Olsen (t.v.) og Nikolai Hægsle. Foto: Julien Alary
PERSONLIG: BigBang-albumet «Glory Chord», som slippes i dag, er svært personlig for frontmann Øystein Greni (t.h.). Trioen består ellers - som vanlig - av Olaf Olsen (t.v.) og Nikolai Hægsle. Foto: Julien AlaryVis mer

ALBUM: Har du savnet BigBang? Var du klar over at det er seks år siden forrige album, kritikerroste «The Oslo Bowl» i 2013 - av denne anmelder karakterisert som «BigBangs mest fullendte og modne album»? Det er BigBangs «Exile On Main Street», et album det er nesten umulig å toppe. Likevel ypper trioen seg her, med et album som høres ut som tre musikere som er glade for endelig å jobbe sammen igjen. For å minne om fortida har trioen også endelig lansert konsertfilmen «Play Louder», som har ligget på vent i ti år. Den kan blant annet ses på NRK.no.

«Glory Chord»

BigBang

5 1 6

Rock / pop

2019
Plateselskap:

Petroleum Records

«BigBang der de skal være.»

Revitalisert

Øystein Greni har i mellomtida gitt ut soloalbumet «Pop Noir» (2017) under navnet Greni, også det til gode kritikker. Nå er trioen, som fortsatt teller Olaf Olsen (trommer) og Nikolai Hængsle (bass) i tillegg til Greni, tilbake - revitalisert, men absolutt til å kjenne igjen. Og - bandet viste at også konsertformen er på god vei da de spilte gjennom albumet under en intimkonsert på Salt i Oslo onsdag.

Soulpreg

California-vibbene fra «The Oslo Bowl» er til stede her også, men de får selskap av et umiskjennelig soulpreg på åpningen «Bells».

Påfølgende «Compensator» er en nydelig ballade som starter forsiktig og øker i tempo, med flott akustisk gitarspill og fin koring.

Og så - rett over i en typisk BigBang-rocker, tittellåten «Glory Chord», med et enkelt gitarriff som, typisk for BigBang, bryter med den mer strømlinjeformede beaten. Låten handler om det særnorske forbudet mot skating på 70- og 80-tallet. Det - og skader - førte vel egentlig til at europamester Øystein Greni startet band i stedet. Det var ikke så dumt. Greni har tatt opp igjen skatinga de siste åra, alltid redd for å brekke noe (sjekk coveret!).

BigBang-blues

«Nothing To Hide» er en blueslåt, med Greni på slide, etterfulgt av en kort snutt med ett av de verste «instrumentene» som fins. Ja, låten heter «Kazoo You» og varer heldigvis bare ett minutt. Her har man nok tenkt en viss interaktivtet med publikum på den forestående turneen. Kazooer er innkjøpt, røpet Greni under konserten onsdag. BigBang skal liksom ha en«tullelåt», forrige gang var det den mer spennende trommelåta «The World Is A Drum Kit». Lekenheten er der, men den har strengt tatt ikke noe på plate å gjøre.

Vel, det er glemt når nydelige «Butterfly» tar over, en rørende låt til datteren Julia med mer akustisk gitarspill av klasse - med en smak av latino. Dette er noe av det fineste jeg har hørt fra BigBang.

«Mañana», som ble født backstage på Kroa i Bø av en amerikansk venn og gjestemusiker for mange år siden, kunne strengt tatt blitt stuet bort til mañana. Men - så kommer «Caroline» inn, akkurat sånn du forventer av trioen. Også en av de beste låtene her.

California

For ikke å snakke om «Malibu». Her er han tilbake på rullebrettet i California, der han bodde i noen år. Låten er meget personlig og sår - men også forsonende - om en sønn der borte han ikke får se. Igjen er det bluesfeeling i gitarspillet. Den gjør ikke så mye av seg, men det er de rolige låtene som står fram på dette albumet. Og det er flere av dem.

«Glory Chord» avslutter med en Tuva Syversen fra Valkyrien «på tuppa» i en rocker med den herlige tittelen «Good Night For Bad Decisions». Hun har hovedvokalen - og får kanskje vann på mølla. Blir det rock nå? Tuva var med på forrige album også, men da i folkemusikkmodus.

Eksklusiv gjest

Trommeveteranen Jim Keltner, som har spilt med «alle de store», gjester på to låter. Andre gjester er blant andre Geir Sundstøl og David Wallumrød, mens Greni har produsert sammen med Tobias Fröberg og Jørgen Smådal Larsen. De har levert fra seg et album der de gode bestanddelene får oss til å glemme et par små skjønnhetspletter. Velkommen tilbake!

BigBang har ei lang turnéliste i sommer, med start på Spydeberg Rock 24. mai og Parkenfestivalen i Bodø som foreløpig siste stopp 17. august.