Tilbake til framtiden

«We will rock you» er et sanseangrep som sprenger vei tilbake til 1985.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MUSIKAL: At en musikal bygd rundt Queens svulstige rockeballader blir et angrep på alle sanser, er som forventet. «We will rock you» fråtser i vulgærestetikk, med brutal bassbruk og et voldelig volum. Lyssettingen skjærer en i øynene. Scenebildet er en blanding av nypunk, neonreklame, tegnefilmvirkemidler og tidlig Spice Girls. På mange måter er det fraskrekkende. Underholdning Likevel er «We will rock you» på sin egen, forunderlige måte, underholdende. Av og til litt underholdende, av og til særs underholdende. Det er underholdende på den samme måten et filmmøte mellom Austin Powers og James Bond ville ha vært det. Mye av moroa ligger i å vurdere hvor klisjeen slutter og parodien begynner. Hvor går grensen mellom ironi og å gjøre narr av ironi? «We will rock you» balanserer på denne grensen. Noen ganger går virkemidlene i klisjeens favør, andre ganger i parodiens. Det hele er, kan man gjerne si, i Queens ånd. Framtid «We will rock you» finner sted en gang i framtiden. Queen-musikken er, i alle fall for undertegnede, en klar fortidsmarkør. Også framtidsvisjonene er klart hentet fra en gang i fortiden. Det globale samfunnet den finner sted i kalles Gaga og er uten forbindelse til ladyen med samme navn. Da «WWRY» hadde sin opprinnelige premiere i London i 2002 var det fortsatt ingen som hadde hørt om henne og navnet henviser til åpningslåta «Radio Gaga». I Gaga-virkeligheten er levende musikk forbudt, og trolig er god smak også en forbrytelse ved lov. Dobbeltbunnede replikker, popkulturelle referanser, selvimotsigende historiefortelling og karakterutvikling like grunn som motsetningen mellom tegneseriehelt og —skurk, derimot, er ikke bare lov, men oppmuntret. Heri ligger en god del sjangerlek og mye av oppsetningens sjarm. Entusiasme Oslo-versjonen av musikalen har fått visse norske teksttilpasninger, noe som styrker den. En styrke er også et ungt og entusiastisk ensemble der mange har sine første store roller. Espen Grjotheim (fra «Mamma Mia», «La Cage Aux Folles» og «I blanke messingen», blant annet) er det nærmeste man kommer en musikalveteran på scenen. Hans motspiller Mari Haugen Smistad kommer rett fra den svenske versjonen av «We will rock you», og det samme gjør flere av de øvrige aktørene. De virker godt samkjørte og viser alle stort engasjement for musikken de framfører.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer