Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tilbakelent lengsel

Mye vellyd og sval sang gjør Shelby Lynnes nye CD til en hyggelig musikalsk begivenhet. Men produsenten Glen Ballard, mannen bak Alanis Morisette, har ikke lagd noe mesterverk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Shelby Lynne har sitt utgangspunkt i Nashvilles country-maskin. Den vendte hun heldigvis ryggen og lagde den overbevisende rock-CD-en «I Am Shelby Lynne», en plate som innbrakte henne Grammy-pris og mye heder. Det stilles rimelig nok store forventninger til denne oppfølgeren, som et stykke på vei innfris.

Vokalisten Shelby Lynne framstår i samsvar med platas tema, som kan sammenfattes i ordet lengsel, spesielt etter trygghet, kjærlighet og indre ro. En coverversjon av John Lennons sang «Mother» understreker denne sårbarheten. På sitt beste har Shelby Lynne et drag av ensomhet i røsten som minner om det tilbakeholdte, kjøligvarme preget hos vokalister som Dusty Springfield, Sade eller Bonnie Raitt.

Men materialet på denne plata holder ikke hele tida en standard som gir Lynne mulighet til å eksponere sitt spennende vokaluttrykk. Og musikere som Sonny Landreth på gitar og Bill Payne på hammond B-3, som i og for seg gjør en utmerket jobb, burde fått lov til å øse på med råere komp, som kontrast til det laidbacke uttrykket i stemmen.

Mange av låtene uttrykker rene stemninger, og forsiktige sanger som «Wall In Your Heart» og «I Can't Wait» er blant CD-ens bedre. Men man fester seg også ved fortelleren Shelby Lynne, slik hun slipper til i den tette «Star Broker» og «Jesus On A Greyhound» . Ellers springer de musikalske assosiasjonene fra «Still Got The Blues» til The Carpenters, et spenn som kanskje er med på å gjøre denne plata mer pregløs enn den hadde behøvd å bli.

Det er også vanskelig å forstå hvorfor den i og for seg velskapte Lynne på coveret er nødt til å posere i tilnærmede mykporno-positurer. Stemmen hennes er et mer enn godt nok salgsargument.

Hele Norges coronakart