Tilbakespill

Vittig og ofte klok bok om keepere og tenkning. Bare synd den ikke handler om fotball.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: «Beckenbauer obviously a bit of a surprise there»: Da Monthy Python i 1972 lagde sin legendariske sketsj om en noe stillestående OL-finalekamp mellom greske og tyske tenkere, framsto koplingen mellom fotball og filosofi som fullstendig absurd. 35 år seinere er sammenhengen faktisk i ferd med å bli en liten klisjé. Og aller mest filosofisk på banen er keeperen: Selv Albert Camus var keeper i sin tid; et stortalent på sitt lokale universitetslag i Algerie før skader avbrøt karrieren. Trenger vi å si mer?

Spillets tanker

Det er disse sammenhengene filosofen Øyvind Kvalnes knytter an til i sin nye bok «Målvaktsfilosofi» – en utgivelse som ifølge Erik Thorstvedt i forordet har som ambisjon å vise at «vi målvakter er noe langt mer enn hanskekledde folk som kaster seg etter en ball. Innerst inne er vi tenkere – dype og innsiktsfulle tenkere». De som syns det høres ut som tullpreik bør vente litt før de dømmer – i grunnen er Kvalnes’ bok virkelig god bare i de øyeblikkene hvor han tar fleipen sin fullt ut på alvor: «Målvakter som Pat Jennings, Dino Zoff og Arni Gautur Arason har bidratt til målvaktfilosofien. Ingen av dem har bedrevet skriftlig filosofi. I stedet har hver og en av dem uttrykt seg gjennom sin atferd på banen, i det enda et truende innlegg kommer inn i feltet og de må strekke seg for å avverge en farlig situasjon».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer