PÅ SCENEN:  I juni arrangeres musikkfestivalen Kollen for første gang i Holmenkollen. Verdenskjente artister som Rihanna, Noel Gallagher og Billy Idol skal spille i hoppanlegget.
Foto: AP Photo/Joel Ryan
PÅ SCENEN: I juni arrangeres musikkfestivalen Kollen for første gang i Holmenkollen. Verdenskjente artister som Rihanna, Noel Gallagher og Billy Idol skal spille i hoppanlegget. Foto: AP Photo/Joel RyanVis mer

- Tilbyr ulovlig alkoholreklame

Den nye festivalen Kollen vil ta seg betalt for å promotere alkoholprodukter til publikum.

Den 29. juni ser den nye festivalen Kollen dagens lys. På scena i hoppanlegget står verdenskjente stjerner som Rihanna, Noel Gallagher og Billy Idol.

I et dokument Dagbladet har fått tilgang til kommer det fram hvordan Air productions, som står bak den nystartede festivalen, vil ta seg betalt for å promotere alkoholprodukter til publikum.

Det til tross for at alkohollovgivningen slår fast at «reklame for alkoholholdig drikk er forbudt».

Tre festivaler I dokumentene framkommer det at en leverandør for 150 000 kroner vil få monopol på vin og brennevin til Kollen, Døgnvill og Rått og råde - festivaler Air productions står bak. Tilbudet inkluderer «produktplassering og direkte markedsføring mot 155 100 mennesker i tre ulike byer».

For nye 150 000 kroner tilbys «spesialtilpassede barer for kampanjer og lansering av nye produkter. Barene bygger på produktets grafiske profil og formes som produktets emballasje. Vi bygger gigantiske BIBs, flasker, tønner, bokser o.l.»

I tillegg har arrangørene også en plan for hvordan festivalpublikummet skal lokkes til barene ved hjelp av en storskjerm ved scenen.

- Alkoholreklame Det er Helsedirektoratet som vurderer brudd på alkoholloven, men de kan bare uttale seg på generelt grunnlag. Avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Anne Hafstad, er kritisk til en slik framgangsmåte som skisseres i dokumentet.
 
- Uten å konkludere, så høres dette ut som et detaljert opplegg for ulovlig alkoholreklame, sier Hafstad.
 
Hun presiserer at det ikke er ulovlig å introdusere nye produkter, heller ikke på en festival, men det er ikke lov å reklamere for produktet.

- Her ser det ut til å være et opplegg hvor leverandøren betaler penger for omfattende eksponering av produktene. Heller ikke i en bar vil det være tillatt å promotere enkeltprodukter gjennom for eksempel å sette av tre hele hyller til produktet, sier Hafstad.
 
Ifølge Helsedirektorratet legger framgangsmåten opp til brudd på reklameforbudet. Det vil kunne medføre sanksjoner for både festivalene og alkoholleverandøren. Ved grove brudd vil Tollvesenet bli orientert og en alkoholleverandør vil kunne risikere å miste sin importregistrering.
 
- På nåværende tidspunkt er det er umulig å si hvilke sanksjoner som vil bli aktuelle i et tilfelle som dette, sier Hafstad.

KOMMER: Bjørn Eidsvåg. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet
KOMMER: Bjørn Eidsvåg. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet Vis mer

Åpen for endring
Grossisten Arcus har inngått avtale om å være hovedleverandør - og den eneste leverandøren av vin og brennevin til festivalene Kollen, Døgnvill og Rått og råde.

Pål Jakobsen er bookingansvarlig og deleier i Air productions, som har sendt ut tilbudet. Han presiserer at de er opptatt av å følge loven.

- Hvis det viser seg at vi har tolket ting feil, så vil vi selvfølgelig endre på det, sier han til Dagbladet.

KOMMER:  Sivert Høyem Foto: Hilde Mesics Kleven
KOMMER: Sivert Høyem Foto: Hilde Mesics Kleven Vis mer

Jakobsen vet ikke hvor mange aktører som har mottatt tilbud om bareksponering.

- Vil dere trekke tilbake avtaler som eventuelt vil være lovstridige?

- Den avtalen vi har inngått inneholder ikke de punktene du viser til. Både vi og våre leverandører er veldig opptatt av å alltid gjøre ting riktig, og i alle avtaler med våre leverandører står det spesifikt at alle aktiviteter skal være i henhold til norsk lovgivning, sier Jakobsen.

KOMMER:   Noel Gallagher Foto: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADET
KOMMER: Noel Gallagher Foto: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADET Vis mer

Jakobsen sier at de er i planleggingsfasen, og ikke var klar over at planene kunne være lovstridige.

- Som rutinerte festivalarrangører, burde dere ikke vite dette?

- Vi har aldri fått anmerkninger fra myndighetene og vil også denne gang sørge for å følge alle lover og regler, svarer Jakobsen. 

Vin på pose Informasjonssjef i Arcus, Hege Ramseng, forteller at de har en ordinær leveringsavtale med Air productions. De vil blant annet fremme «festivalvennlig vin på pose» fra JP Chenet, men vil ikke gå ut med hvor mye de betaler for å være hovedleverandør.

KOMMER: Øyvind "Vinni" Sauvik Foto: Anders Grønneberg
KOMMER: Øyvind "Vinni" Sauvik Foto: Anders Grønneberg Vis mer

- Kollenfestivalen er en fin arena å vise oss fram på, men ingenting er gratis, sier hun.
 
Når Dagbladet lister opp punktene i skrivet fra Air productions for kommunikasjonssjef i Arcus, Terje Thurmann-Moe, mener han det høres ut som det er «helt i strid med alkoholloven».

- Vår policy er å ikke være med på aktiviteter i strid med alkoholloven. Jeg kan bekrefte at vi har en avtale, men avkrefter denne typen aktiviteter, sier han.

- Har dere inngått avtaler i tråd med Air productions tilbud om alkoholreklame?

KOMMER:  Lido-Lido Foto: Lars Myhren Holand
KOMMER: Lido-Lido Foto: Lars Myhren Holand Vis mer

- Ikke slik jeg kjenner til, sier Thurmann-Moe, som ikke vil kommentere prisen på avtalen.