BERGEN BY NIGHT:  «Bergen er dessverre best i mørket. Byens fremtid synes overlatt til tilfeldigheter,» er ett av utsagnene som har falt i debatten om byens tilfeldige planlegging de siste ukene. Her er sentrum sett fra Fløyfjellet. foto: Gulosten / Creative Commons
BERGEN BY NIGHT: «Bergen er dessverre best i mørket. Byens fremtid synes overlatt til tilfeldigheter,» er ett av utsagnene som har falt i debatten om byens tilfeldige planlegging de siste ukene. Her er sentrum sett fra Fløyfjellet. foto: Gulosten / Creative CommonsVis mer

Tilfeldige Bergen

I Vestlandets hovedstad er byutviklingen blitt så ille at man har begynt å skryte av Oslo.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Bergensere er kjent for å være høye på seg selv, men det må være en fordom, i hvert fall når det gjelder byutvikling.De siste ukene har stått i selvpiskingens tegn og kvalifiserte synsere har stått i kø for å tukte hverandre, som straff for årtier med skandaløs byplanlegging.

Det vil si, en gjensidig avstraffelse har det ikke vært. Blant dem som har fått unngjelde, finner vi lokalpolitikere, utbyggere, planmyndigheter og alle andre som ikke evner å tenke helhet. Ingen har utformet en overordnet visjon for Bergen by og dermed overlates utviklingen til tilfeldighetene. Disse tilfeldighetene er selvfølgelig ikke tilfeldige, men resultat av lobbyvirksomhet og «en kultur der det erkebergenske bysyndromet kjennskap og vennskap belønnes», som Bergens Tidende formulerer det på lederplass. Avisa har fått blod på tatt i forkant av «Bergensdebatten - en by med voksesmerter», som ble arrangert torsdag kveld, et samarbeid mellom BT, NRK Hordaland og Norsk design- og arkitektursenter. De fleste av avisdebattantene var til stede og deltok under arrangementet på Litteraturhuset i Bergen.Selvpiskingen i Vestlandets hovedstad har i det siste gått så langt at Bergens Tidende, igjen på lederplass, har funnet det riktig å skryte av Oslo. Ja, i hovedstaden får de det til! Der har det borgerlige byrådet fulgt opp sine ambisiøse planer, byen har landets beste kollektivtilbud og sykkelveinett og «bergenspolitikerne bør være litt flaue over at det er på Østlandet du finner byutviklingsprosjektet «Fjordbyen».» Mens E39 «dundrer over Danmarks plass», har Oslo senket E18 og fått på plass Operaen og Barcode, med Munch-museet på vei.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn