Tilstanden i Steinerskolene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DAGBLADET FREMFØRER i sin reportasjeserie alvorlige anklager mot Steinerskolene. Det spares ikke på virkemidlene. I store oppslag avsløres det at mobbing, svak ledelse, ufaglærte, lovbrudd, regelbrudd osv nærmest hører til dagens orden. Steinerskolene «forsømmer barna» og «har fått leve sitt eget liv», underforstått altså med all elendigheten. Kilder som journalistene graver i er Fylkesmennenes tilsynsrapporter og offentlig tilgjengelig tallmateriale. I tillegg refereres til alvorlige episoder og dårlig håndtering av problemer. Det siste skal vi være de første til å beklage. Ting har skjedd som ikke skulle skje, og skal ikke forsvares her.Vi tror Dagbladets agenda er å skape et bilde av et nokså rufsete skoleslag der man kan risikere å oppleve det meste, inklusiv faglig forfall, maktklikker og en totalitær stil, der kritikk fra foreldre er uønsket, mens spennende og idealistiske lærere holdes utenfor. Da hjelper det lite at en gruppe 8.klassinger forteller om trivsel og trygghet. Elendigheten er et angivelig faktum.

NÅ ER KAJ SKAGENS kritikk godt kjent i Steinerskolene. Skagen er meningsberettiget, og han har også fått komme til orde i bevegelsens eget tidsskrift for godt over et år siden med sin grundige og underbyggende artikkel fra 2004: «Slik dør Steinerskolen». Denne «nyhet», kjent for alle i steinerskolesammenheng, kokt ned til tabloide slagord, gir så grunnlaget for Dagbladets skyts. Jeg kan forsikre at Skagens nekrolog er blitt tatt alvorlig i Steinerskolene. Den har naturligvis vakt reaksjoner, men fremfor alt satt fart i Steinerskolenes indre prosess, i lærerkollegier, styrer og foreldreutvalg, ja til og med utenfor landets grenser. Vi tror at man bare det siste året har kunnet se resultater av arbeidet.Skagen kjenner skolen både som forelder og Steinerleser, og til tross for at han aldri har vært lærer, og at denne beretningen om en varslet død i mangt bærer romanforfatterens preg, gir han et skarpt og instruktivt bilde av mange av svakhetene ved den lærerstyrte skole. Denne styreformen oppfattes også av Skagen som en forutsetning for å drive Steinerskoler. Overrasker det noen at en så krevende arbeidsform kan ha sine svakheter? Først og fremst har den jo sin styrke, og den har virket utmerket i snart tre generasjoner! Den er et aktuelt og potent svar på det essensielle spørsmål om medbestemmelse. Det er den og intet annet som gir læreren det nødvendige frihetsrom, som gjør skolen til et lærested og møtested, ja, et voksested for alle. Skulle den ikke ha sine svakheter? En sentral utfordring er ledelsesformen, og det burde ha vært mulig for Dagbladet å fange opp at det i Steinerskolen pågår et aktivt arbeid med å skape nye løsninger som tilfredsstiller de kvalitetskrav som samfunnet i dag stiller. Men det er også lett å vedgå at når episoder får vokse til konflikter, når dårlige beslutninger tas i et lukket rom, når beskyttelse skjer av kollega istedenfor av barn osv, da er kritikk nødvendig medisin. Og jeg tror det skal godt gjøres å finne en nådeløs og sviende kritikk som er blitt mer konstruktivt mottatt enn Kaj Skagens.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer