FALLENDE FAVORITT: Alexander Rybak og «That's How You Write a Song» er blant favorittene til å vinne årets Eurovision Song Contest. Etter semifinalen torsdag har Rybak imidlertid falt fra andre- til tiendeplass på bookmakernes lister. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
FALLENDE FAVORITT: Alexander Rybak og «That's How You Write a Song» er blant favorittene til å vinne årets Eurovision Song Contest. Etter semifinalen torsdag har Rybak imidlertid falt fra andre- til tiendeplass på bookmakernes lister. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Eurovision

Timer før finalen vender Europa ryggen til Rybak. Slik skal han redde seg inn igjen

Har falt fra andre- til tiendeplass på bettinglistene.

LISBOA (Dagbladet): I kveld, ni år etter at han vant Eurovision Song Contest, er Alexander Rybak (31) igjen i finalen i låtskriverkonkurransen.

Nordmannen, som i 2009 kapret Europas hjerter med «Fairytale», er blant favorittene også denne gang, og har store deler av uka ligget i toppsjiktet på bettinglistene hos Eurovisionworld, som samler oddsen fra en rekke bettingaktører.

Men etter semifinalen torsdag har Rybak og hans «That's How You Write a Song» falt lenger og lenger ned, og ligger i skrivende stund på tiendeplass.

- Bettinga er veldig spennende å følge med på, men det er ingen fasit, sier MGP-general Stig Karlsen til Dagbladet.

FØRSTEPLASS: Mens Rybak i forkant av Eurovision-finalen i 2009 (bildet) lå på førsteplass hos bookmakerne, ligger han i skrivende stund på en niendeplass hos Eurovisionworld, som har samlet oddsen fra en rekke bettingaktører. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
FØRSTEPLASS: Mens Rybak i forkant av Eurovision-finalen i 2009 (bildet) lå på førsteplass hos bookmakerne, ligger han i skrivende stund på en niendeplass hos Eurovisionworld, som har samlet oddsen fra en rekke bettingaktører. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

Smaken av gull

Han forteller at den norske delegasjonen har planene klare for å overbevise Europa om å ta Rybak inn i varmen igjen.

- Vi er en gjeng som kjenner smaken av gull, og sikter på toppen. Noe annet er ikke vits når man er med i en konkurranse, sier Karlsen.

Han forteller at det viktigste for Rybak og resten av gjengen er at de tre minuttene på scenen sitter perfekt. Det innebærer finpussing til siste slutt, på alt fra dansemoves og kameravinkler til Rybaks «flørting» med tv-kameraene.

HVILE: - Oppkjøringa til finalen handler om å hvile, spise, få nok søvn og være uthvilt, sier MGP-general Stig Karlsen, her med Rybak i Lisboa. Foto: NRK
HVILE: - Oppkjøringa til finalen handler om å hvile, spise, få nok søvn og være uthvilt, sier MGP-general Stig Karlsen, her med Rybak i Lisboa. Foto: NRK Vis mer

- Alle deler av showet er testet, prøvd og gjennomsnakket, forsikrer Karlsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden finalen i Oslo i mars er det en rekke ting som har blitt endret for å gjøre showet optimalt for Europas øyne.

Blant annet har animasjonene som vises på skjermen fått seg en real oppgradering. Koreografien er justert. Rybak har med seg helt nye dansere - som i tillegg korer på låta. Og Rybaks kamerablikk er fininnstilt til å sjarmere tv-seere over hele Europa.

Snakkeforbud

I tillegg mener Karlsen at Rybak har en x-faktor som skiller ham ut blant de andre Eurovision-finalistene.

- Han har noe man ikke kan sette fingeren på. Det er få som har det glimtet og den sjarmoffensiven som han har.

For at Rybak skal prestere optimalt lørdag kveld, har han selv nedlagt snakkeforbud for å spare på stemmen. Karlsen forteller at influensaen Rybak har slitt med før finalen, nå er borte, men at artisten likevel velger å hvile stemmebåndene før det store slaget.

- Han er frisk og rask, bedyrer MGP-sjefen.

EUROVISION-STUDIO: Dette er detaljen som kan felle Rybak. Video: Emilie Rydning / Ørjan Ryland / Marie Røssland Se hele Dagbladets Eurovision-studio her: Vis mer Vis mer Vis mer

Har lært av 2009

Snakkeforbudet innebærer at Rybak skjermes fra pressen i Lisboa. Ifølge Karlsen er det også en annen grunn til at 31-åringen ikke prioriterer media.

- Han har egentlig lyst til å si ja til alt. Men det har han gjort før. Og da ble det for mye, sier Karlsen og viser til tida etter Eurovision-seieren i 2009, der Rybak selv har vært åpen om at han gikk på en smell.

- Han har lært å være selektiv, og er bevisst på å porsjonere ut ting. Her er det et så stort show, med så mange øvelser, forflytninger og mye som skjer som påvirker kroppen, at det er viktig med nok søvn, hvile og å holde fokus. Det er Alexander som er sjefen, og vi andre sørger for best mulig arbeidsforhold.

- Har trua

Selv om Karlsen og co går for gull, legger MGP-generalen ikke skjul på at det er tøff konkurranse i Lisboa.

- Det er «heavy» konkurranse i år. Man må være ydmyk i forhold til det. Marginene er små her. Vi sikter på toppen, men er klar på at det er krevende.

Karlsen understreker at han ikke har mistet trua på Rybak-seier lørdag kveld, til tross for fritt fall på bettinglistene.

- Jeg har trua. Og Alexander har trua. Men vi kan ikke snakke om seieren. Vi snakker om hvordan vi skal gjøre nummeret best mulig, og sørge for at energinivået er på topp når det gjelder mest.

Holder «peptalk»

Karlsen, som i år er MGP-general for første gang, er involvert i de fleste prosesser rundt Rybaks show. Det er også han som holder «peptalk» for den norske gjengen like før de går på scenen.

- Før Rybak og danserne går på scenen samles vi i et rom, det er musikk, og Rybak er sammen med gjengen han har blitt så glad i. Vi leker, og lager god stemning. Det må ikke føles anstrengt, forteller Karlsen.

- I garderoben bak scenen har Rybak og danserne sangøvelse med musikkprodusenten vår, og synger gjennom låta. Og så er det en liten prat. Da ser vi hverandre i øynene.

Ifølge Karlsen varierer temaet i peptalken fra gang til gang.

- Jeg liker å ta tak i noe som har verdi der og da. For eksempel en hilsen vi har fått, som er hyggelig å ta med inn i rommet. Tanker jeg har etter å ha sett prøver, der jeg trekker fram hva som var så bra. Jeg kan også snakke om hele veien vi har gått. Da sier jeg at «dere er det beste Norge har å by på, og det beste Europa har å by på. Nå gjelder det.»