Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tirsdag kan Get-kunder miste 14 TV-kanaler

Beinhard krangel mellom Telia-eide Get og amerikanskeide Discovery.

KANALER KAN FORSVINNE: TV-kanalene til amerikanskeide Discovery kan bli borte fra tirsdag hos Gets seere. Her Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør for Discovery Network Norge.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
KANALER KAN FORSVINNE: TV-kanalene til amerikanskeide Discovery kan bli borte fra tirsdag hos Gets seere. Her Tine Austvoll Jensen, administrerende direktør for Discovery Network Norge. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Get-kunder med en forkjærlighet for Discoverys kanaler kan få en svart dag på tirsdag.

Fra den dagen blir 14 TV-kanaler borte fra Telia-eide Gets tilbud til seerne - hvis ikke selskapenes forhandlere plutselig skulle bli enige.

På forhånd ser det slett ikke lyst ut, og i skrivende stund ruller en beskjed over skjermen der Discovery informerer en million TV-seere om at de kanskje må se etter andre alternativer.

Beskjeden lyder som følger:

«Hvis du er kunde hos Get, risikerer du å miste denne kanalen fra 3. mars. Kontakt Get for nærmere informasjon. Du kan strømme denne kanalen og alt innhold fra Discovery Networks på Dplay.»

«Millioner» og «kroneis»

- Det er et faktum at færre og færre ser på amerikanske Discovery sine kanaler. Dette må selvsagt gjenspeiles i en ny avtale, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia Norge.

Han kaller det «useriøst» å kreve «flere titalls millioner i økning i forhold til dagens avtale». Kommunikasjonsdirektør i Discovery Espen Skoland slår tilbake:

- Det stemmer at færre ser på TV, men vår andel av TV-seerne har ikke gått ned siden vi sist laget en avtale med Get, sier han.

IS OG MILLIONER: Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery (bildet) sammenlikner priskravene med kroneis. Hans kollega i Telia måler det heller i millioner. Foto: Ingerid Medhus/Discovery
IS OG MILLIONER: Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery (bildet) sammenlikner priskravene med kroneis. Hans kollega i Telia måler det heller i millioner. Foto: Ingerid Medhus/Discovery Vis mer

Og mens Lunde snakker om «titalls millioner» kroner, foretrekker Skoland å regne det om i kroneis.

- Vi ber om en prisøkning fra Get tilsvarende en til to kroneis per kunde i året, sier han.

Frykter «gisseltaking»

Inntil videre ser det ut som at Get-kundene får regninga - i form av opptil 14 «tapte» kanaler.

Begge sider er i så fall lei seg på deres vegne.

- Vi frykter dessverre at amerikanske Discovery holder våre kunder i Norge som gisler for å oppnå gode betingelser med Telia i de andre landene våre, sier Lunde i Telia Norge.

- Vi står dessverre såpass langt fra hverandre at vi nå ser oss nødt til å informere de av seerne våre som er Get-kunder om hvilke alternativer de har, sier Skoland - og nevner Discoverys egen strømmetjeneste og de andre distributørene.

Disse kan bli borte:

De kanalene som Get-kundene nå risikerer å miste er disse:

TVNorge, MAX, FEM, VOX, Eurosport Norge, Eurosport 1, Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Travel Channel, Discovery Science, Investigation Discovery, Food Network og Fine Living Network.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!