Tjener fett på kinobiletter på nett

Bestilling av kinobilletter på nettet er blitt millionbutikk.

(Dagbladet.no): Filmportalen Filmweb overlevde dotcom-krisa og høster nå fruktene av dette. 2003 ble året da alt snudde og nettsalget av kinobilletter virkelig tok av. I fjor ble det formidlet 817 000 kinobilletter gjennom Filmweb, som er største aktør på dette markedet i Norge. Den andre store aktøren er selskapet Iticket i Bodø.

Totalmarkedet for salg av kinobilletter på nett økte med 35 prosent fra 2002 til 2003. I år har totalsalget av kinobilletter falt, noe også Filmweb har merket. Men andelen av kinogjengerene som kjøper billett på nett, i stedet for i billettluka, har fortsatt å øke.

Satser i utlandet

Resultatet for Filmweb ble forbedret med 5,1 millioner kroner fra 2002. Overskuddet i fjor ble på 3,4 millioner kroner.

- Vi tror at markedet for bestilling av kinobilletter over internett vil vokse videre. I de store byene ligger markedsandelen av nettsalget nå på mellom 25 til 30 prosent av alle solgte kinobilletter, sier administrerende direktør Kjell Arne Orseth i Filmweb til Dagbladet.no.

Omlag 40 prosent av omsetningen på 10 milloner kroner i fjor stammer fra provisjon av kinobilletter. Resten er reklameinntekter og inntekter fra produksjon av nettsider for kinoer og filmdistributører.

Filmweb vurderer å ekspandere til utlandet, men ingen konkrete planer er lagt.

- Vi har noen følere ute i våre nærmeste naboland, men ingenting er avklart, sier Orseth.

Satset millioner

Noe utbytte til eierne av Filmweb blir det likevel ikke noe tale om i år. Den største eierne i Filmweb er investeringselskapet Stormbull Invest. Selskapet er eid av søskene Anne Cecilie og Christian Peder Fossum, som forvalter arven etter byggevarefirmaet Aspelin Stormbull.

- Filmweb er den eneste investeringen vår innenfor denne sjangeren, men vi valgte å gå inn i selskapet fordi vi trodde at det kunne ha suksess. Det er et meget spennede selskap innenfor kultursektoren og vi har stor tro på videre utvikling, særlig i de store byene, sier daglig leder Jan Sverre Røsstad i Stormbull Invest til Dagbladet.no.

Selskapet investerte rundt 12 millioner kroner i Filmweb, noe som verdsatte Filmweb til rundt 35 millioner kroner like før nettboblen sprakk i 2000. Siden Filmweb ble etablert har de samlede tapene vært på rundt sju-åtte millioner kroner.

De andre store eierne er Norske Filmbyråers forening, Oslo Kinematografer, FILM&KINO og kinoene i Trondheim, Bergen og Kristiansand.

Dyrere

Flere brukere av Filmweb og Iticket undrer seg over avgiften for nettbestilling. Mange tror det er dyrere å bestille kinobilletter over nett enn å kjøpe dem kontant på kinoen. Det var slik før, men ikke nå lenger. Selv om et gebyr på fem kroner kommer på nettbestillingen, så er billettprisen som tilbys i luka på kinoen fem kroner dyrere.

Dermed går prisen opp i opp. I Bergen er det faktisk billigere å bestille billetter over nett enn å kjøpe dem på kinoen.

- Det er en myte at det er dyrerer å bestille kinobilletter på nettet, sier Orseth til Dagbladet.no.

Bare enkelte forestillinger er dyrere på nett. Det er f. eks premierer på store filmer.

<B>SPARKER FRA: Regnskapene til Filmweb er ikke lenger rød.