FEST! Russ feirer 17. mai. Helst med egen buss og låt. 
Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
FEST! Russ feirer 17. mai. Helst med egen buss og låt. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Tjener fett på russebusslåter

Russen bruker tusenvis av kroner på de beste russebusslåtene. Artistene kan tjene millioner. Dagbladet har anmeldt de 10 mest populære.

- Det handler om å vinne festen. Å ha den beste festen, den beste bussen, og den beste russelåta er kjempeviktig, sier Marie Komissar, NRK P3s russelåtekspert.

Når årets russ ruller russebussene sine ut på veiene, er de fleste av dem bygget rundt et konsept. Et av de viktigste elementene i konseptet er russebusslåta, en spesialskrevet låt russen fester til gjennom russetida - og som de gjerne betaler mange tusen kroner for.

Komissar forklarer at fenomenet er spesielt utbredt i Østlandsområdet, men har de siste årene spredd seg til store deler av landet.

- Det er enorme summer involvert. For eksempel hadde en buss ett år hentet inn Skrillex til å lage en låt, sier hun.

I 2009 skrev Dagbladet om bussen som betalte 80 000 kroner for en låt fra den amerikanske artisten.

Det er nettstedet russelaat.no som i fjor startet konkurransen der årets beste russelåt kåres ved hjelp av avstemming. I fjor ble det sendt inn 70 russelåter, i år har kommet inn 253.

Richard M. Liedholm, daglig leder for russelaat.no, forklarer at det er stor forskjell på hvor mye de ulike produsentene tar for å lage en låt.

- Det kommer an på hvor dyktige de er og hvor godt rykte de har. Det er alt fra 5000 til 40 000 kroner. Noen tar betalt per person i bussen, sier han.

Million-streaming Russelåtene har begynt å krysse over i mainstreammarkedet. Martin Tungevåg fra Ålesund ble i år spellemann-nominert for  russelåten «Samsara». I fjor toppet han europeiske hitlister med «Wicked Wonderland».

De ti låtene anmeldt i dagens Dagbladet er de ti finalistene i Russelaat.no sin kåring. Hver for seg er låtene streamet mellom 3000 og 50 millioner ganger på Spotify. Til sammen nesten 53 millioner ganger.

Det er Martin Tungevågs «Samsara» som stikker av med streamingseieren. Han inngikk i februar en avtale med plateselskapet Sony. Markedsjef Leif O. Ribe i Sony sier de fikk øynene opp for Tungevåg etter russebusshiten «Wicked Wonderland», men er ikke så opptatt av om en låt er en russelåt eller ikke.

- Er det en bra låt som fenger kan den på lik linje med andre bli så stor som helst. «Samsara» har over 50 millioner avspillinger på Spotify, noe som er på høyde med superstjerner som Rihanna og Justin Bieber på verdensbasis. At en låt først er lansert som russelåt har ingen betydning i det store bildet, sier Ribe.

Streamingpengene deles opp i en sum til låtskrivere, en til produsenter og en sum til utøverne. Ifølge Tono tjener låtskrivere i snitt tre øre per stream. Hvor mye man får som produsent og utøver er derimot vanskelig å si, på grunn av ulike avtaler med plateselskapene.

Med 50 millioner streams kan Tungevåg sitte igjen med en millionsum. Manageren hans, Gustavo Mendoza, vil ikke kommentere penger, men sier at russelåtene har vært en veldig god start på en karriere på full fart mot internasjonale scener.

Richard M. Liedholm mener at det ikke bare er artistene burde nyte godt av streaming-kronene.

- Russen burde få en del av streaminginntektene. De har kjøpt låta, og da burde de få en del av pengene. Det håper jeg vi kan være med å bidra til, sier Liedholm.

Låt: «Wu Disciples»
Artist: BS&T
Streamings: 6400 på Spotify

En meget enkelt låt uten annen vokal enn en fyr som stadig gjentar ordene Wu Disciples. En russelåt uten allsangvennlig tekst er litt som en russelue uten knuter, en russedress uten spor av oppkast, en russe-syttendemai uten knute på stemmebåndet. Men alt kan vel skape russefest så lenge man har alkohol.

Låt: «Vidorra»
Artist: Martin Tungevaag
Streamings: 615 000 på Spotify

Ålesunderen Tungevåg vant russelåtkåringen i fjor med "Wicked Wonderland" og ligger både på første og andre plass i avstemmingen.

Ikke så rart,«Vidorra 2015» innneholder alt som skal til for å fungere optimalt som russebillåt: Den bygger seg opp til ekstremt hopp-og-sprett-pumpe-armene-i-været-med-glowsticks-dansbart take-off, den har en tekst det er lett å synge med på og fungerer dermed både på vorspiel bak i bussen og på parkeringsplass-rave. 

Pluss for at bassen er så tung at den kan irritere livskiten av ethvert borettslag.

Låt: «Samsara 2015»
Artist: Tungevaag & Raabe
Streamings: 50 millioner på Spotify

Kvinnevokal, klappvennlig rytme, låta  bygger seg sakte opp, så bittelitt ned, før: samsaraaaaaaa TUTT TUTT TUTT TUTTERITUTT! Eller med andre ord: Hard bass og en oppkutta saxsynthbeat i monoton dur. Det er så man kan se for seg en hel buss vugge i takt med russejentene som hopper som om de var rumenske turnere fra åttitallet.

Låt: «Heaven On Earth»
Artist: AronChupa
Streamings: 785 000 på Spotify

En slentrende beat, litt teit, men allsangvennlig vokal (booze, bounce, bass and partyyyy), men det er mest keybordlinjene, den dype bassen og hvordan den bygger seg opp i klassisk russerave-modus, som fungerer her. Litt enkel, men AronChupa er for øvrig svensken bak hiten «I?m an albatraoz» så dette går nok rett hjem på en russefyllt slette nær deg.

Låt: «Footlose 2015»
Artist: Starrer
Streamings: 56 000 på Spotify

En låt som er litt mer dancete og nittitallstradisjonell enn de andre, før den tar helt av med urkjedelig harrysynth. For mange stopp og for hard til at den er allsangvennlig bak i bussen. Burde helst nytes utendørs — eller kanskje ikke i det hele tatt.

Låt: «Victoribus 2015»
Artist: Victoribus/Milkman
Streamings: 58 000 på Spotify

Stormannsgal tekst med litt mindre crossover-potensiale enn de andre, da den først og fremst handler om livet på russebussen Victoribus. Som jo er heeelt sinnnssssyyykt! Kjedelig inntil den Scooter-aktige mannevokalen kommer inn — og da blir den bare blodharry. Fungerer nok best i teambuildingsamenheng over ti rusbrus på bussen.

Låt: «Medici»
Artist: Robin Veela
Streamings: 137 000 på Spotify

Nok en låt med stormannsgal tematikk, men her er tangentføringen lat, vokalen virrete, engelsken dårlig og refrenget ikke egentlig syngbart heller. For mye tutt tutt tutt og dansinga blir for monoton og forutsigbar.

Låt: «Kahuna»
Artist: Club de Norvege
Streamings: 187 000 på Spotify

Eneste låt på norsk, en folkelig rapparty-anthem i Erik & Kriss, Staysmann & Lazz-segmentet. Skaper nok sabla god stemning bak i bussen og lett å synge med på, men mangler fistpumping-aspektet. Gull på vorspiel, med andre ord, men blir nok overkjørt av Vidorra/Samsara-gjengen utover natta.

Låt: «The Golden Age»
Artist: Club de Norvege
Streamings: 5200 på Spotify

Stormansgal til den store gullmedaljen, i utgangspunktet litt mer sløy og poppa enn konkurrentene, før den peiser på typiske russesynther som er så dype at lasershowet så å si danser swing på balansenerven. En smule sprikende, med andre ord.

Låt: «The Game Plan»
Artist: SimenA, FreddyG
Streamings: 315 000 på Spotify

Snakker vi russeversjonen av Wyclef Jean her? Gitarintro, kreolsk vokal, amerikansk fotballtematikk med alt det innebærer av fløyter og publikumslyder. Refrenget består av hakkende rytmer over ordet ga-me-pla-n og mister kjapt momentum.