BETALER RETTIGHETSHAVERE: Ved å legge annonser over innhold som inneholder andres åndsverk, tjener rettighetshavere store penger på Youtube. Foto: REUTERS/Dado Ruvic, NTB scanpix
BETALER RETTIGHETSHAVERE: Ved å legge annonser over innhold som inneholder andres åndsverk, tjener rettighetshavere store penger på Youtube. Foto: REUTERS/Dado Ruvic, NTB scanpixVis mer

Tjener milliarder på brudd på åndsverksloven

Slik fungerer Youtubes opphavsrettssystem. 

(Dagbladet): I dag la Google fram flere oppdateringer i rapporten sin om hvordan de kjemper mot piratvirksomhet.

«How Google Fights Piracy» handler om retningslinjer og teknologien de bruker for å bekjempe piratinnhold.

Google eier som kjent videosiden Youtube, der det lastes opp flere timer med innhold hvert eneste minutt. Noe av dette er dømt til å inneholde andres åndsverk.

Med løsningen «Content ID» kan rettighetshaverne selv bestemme hva de vil gjøre når det oppdages brudd på åndsverksloven.

Tjener milliarder

Videoene som lastes opp går gjennom et system, hvor de sjekkes opp mot millioner av eksisterende åndsverk. Dersom et brudd oppdages, kan eierne velge å få videoen slettet eller beholde den.

For musikkbransjen viser det seg at det har vært svært lønnsomt å la videoene som bryter med opphavsretten være oppe. Youtube har nemlig betalt ut over 16 milliarder kroner til rettighetshaverne siden systemet ble lansert.

Inntekten genereres ved at det legges annonser på videoene rettighetshaverne velger å beholde på nettsida.

Over 98 prosent av alle spørsmål om opphavsrett på Youtube behandles i dag av «Content ID»-systemet.

Halvparten av musikkbransjens inntekter fra Youtube kommer fordi systemet er brukt. Det kan hende at en sang er brukt i bakgrunnen på en film, eller at noen har covret den.

Youtube er den eneste platformen som tilbyr denne løsningen til bransjen.

Det er bare 4,5 prosent av rettighetshavere på Youtube som velger få innholdet blokkert eller slettet.

- Enkelt

Kommunikasjonssjef i Google, Anne Sofie Kirkegaard, forteller i en e-post til Dagbladet at selskapet har slitt med piratvirksomhet i flere år.

Den nye løsningen gjør det prosessen enklere for alle parter.

- Nå finnes det enkle, lovlige alternativer for brukere. Historisk sett har 20 prosent av musikkforbrukere generert all inntekt. Med annonseløsningene på Youtube nå er hele 80 prosent med på å generere denne inntekten. Dette er forbrukere som ikke ville betalt for tjenestene ellers, forteller hun.

Kirkegaard mener denne forretningsmodellen har et stort potensial for fremtida.