Tjener som bare juling

Med sin trippelfunksjon i filmen «Uno», er det grunn til å tro at Aksel Hennie kan tjene opp mot fem millioner kroner bare på kinobesøket.

Hennie - som skrev manus, regisserte og spilte hovedrollen i «Uno» - vil ikke prate så mye om egen økonomi i filmen:

-  Før innspillingen startet, inngikk jeg et gentlemen's agreement med produsent og venn Jørgen Storm Rosenberg. Det var i begges interesse å få filmen gjort . Pengefordelingen var ikke viktig, sier Hennie - som har tatt en pause fra viraken i Norge.

-  Jeg er på surfeferie i Portugal, sier Hennie.

-  Blir du mangemillionær av «Uno»?

-  Neineinei. Man blir ikke millionær av å drive med film i Norge. Hvis rikdom hadde vært drivkraften min, ville jeg holdt på med helt andre ting, sier Hennie.

Men beregninger Dagbladet har gjort, tyder på at Hennie kan sope inn fem millioner kroner på sitt personlige gullegg «Uno» - og det før filmen havner på dvd og video. Heller ikke framtidig kinobesøk i utlandet, eller eventuelle prispenger, er med i regnestykket.

Nesten fem millioner

Slik kan Hennie tjene nesten fem millioner kroner på å ha bukta og begge endene i «Uno»-tauet: Filmen blir sett av 400 000 norske kinogjengere før den stopper opp. Filmens «break-even» ble passert da 100 000 hadde sett den. De neste 300 000 blir bonus. Av hver kinobillett til gjennomsnittlig 63 kroner etter «break-even», blir ca. 38 kroner (60 prosent pluss minus) tilbakeført til produsenten). Av de 38 kronene stipulerer bransjefolk at Hennie kan motta så mye som en tredjedel, altså 12 kroner billetten. «Uno»-produsent Jørgen Storm Rosenberg hevder at Hennies andel pr. kinobillett knapt nok er halvparten. 12 kroner ganget med 300 000 billetter blir 3,6 millioner kroner. Produsenten antyder halvparten. I tillegg er det grunn til å tro at Hennie tjener minst én million kroner i samlet fasthonorar for manus, regi og skuespill. Total inntekt for Aksel Hennie kan dermed bli mellom 4,5 og 5 millioner kroner. Hennies andel kan faktisk øke ytterligere av det faktum at han også er tungt inne på investeringssida i filmen - og dermed får tilbake med 20 prosent renter.

-  Sinnssykt deilig

En av usikkerhetsfaktorene regnestykket er besøkstallet. Men etter to og en halv uke rundet «Uno» i går 150 000 besøkende.

-  Det finnes en god tommelfingerregel i slike beregninger, sier seniorrådgiver Nils Klevjer Aas i Norsk Filmfond.

-  Hvordan er den?

-  Man tar utgangspunkt i filmens besøkstall åpningshelga. Snakker vi om en rimelig vellykket film, kan førstehelgstallet ganges med åtte. Og jo mer vellykket film, jo større gangetall, sier Aas.

«Uno» trakk nesten 40 000 på sin første helg. Hvis vi bruker «tiganger'n», vil filmen utløse 400 000 kinobilletter.

-  Det er sinnssykt deilig at så mange ser «Uno». Det er det som betyr noe. Så får pengene komme i andre rekke, sier Aksel Hennie.

Nesten fulle saler

-  Den andre hele kinouka til «Uno» ble nesten like god som den første, sier produsent Jørgen Storm Rosenberg.

-  Det betyr at besøkstallet ikke bare er resultat av en god lanseringskampanje. Dermed fortsetter våre 38 kopier å gå for tilnærmet fulle saler. Snart drar vi i gang i ny kampanje som skal holde interessen oppe. Dette, og den generelle buzzen rundt «Uno», gjør meg optimistisk. En film som «Buddy» hadde 32 000 åpningshelga, med langt flere kopier i omløp. Og «Buddy» stanset på nesten 300 000 besøkende.

Storm Rosenberg bekrefter at alt over 100 000 «Uno»-besøkende er ren bonus:

-  Alle som har investert i filmen, får pengene tilbake.

-  Hvor mye får Hennie?

-  Det baserer seg på tre forhold: bransjenorm, sunn fornuft - og forhandlinger.

-  Det er rimelig å anta at Hennie mottar 10 prosent for manus, 10 prosent for regi og 10 prosent for hovedrolle - i tillegg til tarifflønn, mener en sentral kilde.

Dramatikerforbundet , som organiserer landets manusforfattere, har kontrakter i en slik skala: -  For filmmanus er satsen 220 000 kroner, pluss samme beløp for filmrettighetene. Altså 440 000 kroner. I tillegg kommer 10 prosent royalties, sier generalsekretær Tom Løland.

Styreleder Nina Grünfeld i Norske Filmregissører sier at regissøren ideelt sett bør motta minst 10 prosent i royalties..

Skuespillerforbundet opererer med minimumssats 3500 kr pr. opptaksdag. Det er ennå ikke vanlig med royalties til hovedrolleinnehavere i Norge.

Produsent Jørgen Storm Rosenberg avviser Dagbladets regnestykke.

-  En spekulasjon

-  Dere må ha snakket med folk uten tilstrekkelig innsyn i vår films finansielle oppbygging. For meg blir regnestykket en spekulasjon.

Storm Rosenbergs siste ord i saken er som følger:

-  Det ville vært umulig for oss å gjennomføre «Uno» dersom Aksel skulle fått lønn i henhold til alle de tre fagforeningenes tariffer. Derfor har han en pakkeavtale, i tillegg til en relativt høy royaltiesandel. Men Aksel kommer dessverre ikke til å bli mangemillionær, sier Storm Rosenberg.

GÅR IKKE ETTER PENGENE: - Hvis rikdom hadde vært drivkraften min, ville jeg holdt på med helt andre ting, sier Aksel Hennie til Dagbladet.