Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tjente en halv million på ekstrareklame

Davy Wathne var på skjermen i under ett minutt av pausa i VM-finalen. Det tjente TV 2 godt på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange fotballentusiaster har reagert på at TV 2 prioriterte reklame framfor studioanalyser og høydepunkter. Programleder Davy Wathne og ekspert Bengt Eriksen var kun innom i 57 sekunder av den kvarterlange pausen i ordinær tid. Også mellom ekstraomgangene og straffespark-konkurransen ble det sendt reklame uavbrutt.

-  Jeg vil anslå at vi tjente opp mot en halv million kroner på utvidet reklametid i VM-finalen, sammenliknet med andre kamper under mesterskapet.

Det sier konserndirektør for informasjon og kommunikasjon i TV 2, Rune Indrøy, til Dagbladet.

-  Kunne ikke si nei

-  Rettighetene til VM svært dyre. Det har også kostet å flytte hele sportsredaksjonen til Tyskland i en hel måned. VM-finalen er en stor inntektskilde som vi ikke kunne la gå fra oss. Annonsørene betaler jo etter antall seere, sier konserndirektør Indrøy.

I snitt hadde VM-finalen over 1,2 millioner seere. I ekstraomgangene så 1,4 millioner nordmenn på TV 2. Det er det fjerde høyeste seertall TV 2 noen gang har hatt på en fotballkamp.

På spørsmål om han har forståelse for at fotballelskere ble forbannet på all reklamen, svarer Indrøy slik:

-  En ideell finale vil nok for mange foregå uten reklame. Men vi kan ikke si nei til merinntekt på en halv million kroner.

-  Selv ikke i en VM-finale, som bare spilles hvert fjerde år?

-  Nei. Jeg er stolt av at TV 2 er en bedrift som tjener penger, svarer Indrøy.

Indrøy legger ikke skjul på at han selv har fått reaksjoner fra TV-seere på reklametyngden.

Ifølge fotballsosiolog Arve Hjelseth, som tok tida på TV 2 under VM-finalen, var pausestikket fra studio 57 sekunder.

Mer fotball i Sverige

-  Da dommeren blåste for halvtid, gikk kanalen over i reklame. Da Davy Wathne kom inn fra studio, viste TV 2 bare 25 sekunder med høydepunkter, fulgt av 30 sekunder med Wathne og Bengt Eriksen. Så ble det reklame helt til andre omgang begynte, sier Hjelseth.

Den lengste av de to reklamebolkene i pausen var ifølge TV 2 seks minutter og 20 sekunder lang.

De som så svensk TV 4 - også en reklamefinansiert kanal - fikk mye mer fotball for pengene.

-  Jeg så ikke på TV 4. De har tydeligvis gjort en annen vurdering enn oss, sier TV 2-direktør Indrøy.

Kanalens sportsredaktør, Bjørn Taalesen, utdyper dette:

-  Svenskene har andre regler for reklame enn oss.

-  Har TV 2 lov til å sende to så tunge reklamebolker, med bare 57 sekunder redaksjonelt innhold mellom?

-  Vi er innenfor regelverket. Men vi har også utnyttet det maksimalt, medgir Taalesen, som kunne skjønt kritikken dersom kanalen hadde misset viktige begivenheter:

-  Men her kom alt med; nasjonalsangene, kampen, ekstraomgangene, straffene og pokal-seremonien. En flott produksjon, der vi også tjente litt ekstra, sier Taalesen.

HALV MILL.: Forlengede reklamebolker i pausene ga TV2 en halv million kroner ekstra på VM-finalen.