Tjuvstartet med datakrasj

Oljekatastrofen utenfor Fedje ble første test for TV2 Nyhetskanalen. I morgen er det alvor for kanalen ekspertene tror blir for de få.

-  Jeg tror det blir vanskelig å komme over et snitt på 10 000 seere, sier Espen Barås Bye, tv- og radiosjef i mediebyrået OMD.

TV2 Nyhetskanalen vil sende døgnet rundt fra i morgen, mandag. I går tjuvstartet kanalen med to korte sendinger om oljekatastrofen på Fedje utenfor Bergen. Men starten ble mer nervepirrende enn godt var.

-  Vi hadde et omfattende datakrasj som gjorde at ikke alle de planlagte innslagene kom på lufta, røper TV2s nyhetsredaktør, Jan Ove Årsæther.

-  Strategisk

Ved oppstarten kan 500 000 husholdninger ta inn kanalen gjennom kabel og parabol. Eksperter Dagbladet har snakket med, mener nyhetskanalen aldri vil bli god butikk for TV2-konsernet. Den vil rett og slett ha for få seere.

-  Dette blir en nisjekanal for de få spesielt interesserte, sier Christian Sørlie, tv- og radiosjef i mediebyrået Initiative Universal. Men i likhet med kollega i OMD, Espen Barås Bye, mener Sørlie at TV2 med etableringen av nyhetskanalen ønsker å posisjonere seg i forhold til det nye digitale bakkenettet. Ved utgangen av 2009 får tv-kanalene nær full distribusjon, og nå sloss tv-selskapene for bakkenettplass til de mange planlagte nisjekanalene. TV2 får direkte konkurranse ettersom NRK har varslet at NRK2 vil bli en nyhetskanal med distriktsprofil.

Ble reprisekanal

Både Danmark og Sverige har testet ut rene nyhetskanaler en stund med vekslende hell. Etter seersvikt for SVT24 besluttet svenskene å gjøre sin nyhetskanal om til en reprisekanal for sendinger på morkanalene SVT1 og SVT2 fra nyttår.

FØRST UT: Lene Østby Sævrøy og Espen Fiveland ledet sendingene som gikk på både TV2 og Nyhetskanalen i går. Foto: Nettavisen
FØRST UT: Lene Østby Sævrøy og Espen Fiveland ledet sendingene som gikk på både TV2 og Nyhetskanalen i går. Foto: Nettavisen Vis mer

-  Det er ikke nyheter som etterspørres i nisjekanalene, konstaterte tv-ledelsen. Nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther i TV2 frykter ikke liknende endelikt for sin nyhetskanal. Men han medgir at TV2 ikke har forhåpninger om store seertall.

-  Vi regner med en markedsandel på null komma et eller annet. Men dette er en kanal som ikke er veldig dyr å lage. Vi har allerede en god nyhetsredaksjon i TV2 og Nettavisen som vi kommer til å bruke, sier Årsæther.

-  Og nå får vi en anledning til å brette ut saker og stille mer enn to spørsmål, sier nyhetsredaktøren.