IKKE SOM I GAMLE DAGER: Mobilbrukerne svikter nettavisenes forsider. Foto: SCANPIX
IKKE SOM I GAMLE DAGER: Mobilbrukerne svikter nettavisenes forsider. Foto: SCANPIXVis mer

To av tre mobilbrukere svikter nettavisforsidene

Farvel til fronten.

Akkurat da man trodde det ikke kunne bli stort tyngre å drive avisbedrift, finner noen fram til en ny pil som peker feil vei. Ukas dårligste nyhet for markstukne massemedier er at mobilbrukerne svikter forsidene deres i enda større grad enn i hvert fall jeg var klar over. Hør bare her:

På en gjennomsnittsdag i desember 2015 var 82 prosent av den mobilbrukende internettbefolkningen over 12 år ikke innom noen av de fem store nett-forsidene til VG, Dagbladet, NRK, Aftenposten og TV2.

67 % var ikke innom noen av disse forsidene i løpet av en uke. Det må være rimelig å anta at utviklingen også rammer andre medier. Det betyr i så fall at 2 av 3 mobilbrukere sjelden eller aldri oppsøker forsidene på de store nettmediene.

Det er NRKs teknologiblogg, NRKbeta, som videreformidler funn gjort av NRKs analyseavdeling i tallmaterialet fra TNS Gallups løpende panelundersøkelse for norske nettsider, Norsk Internettpanel (NIP)

Selv er jeg så gammel og satt i mine medievaner at jeg fortsatt er innom de store nettavisforsidene flere ganger hver dag. Det er rimelig å anta at flukten fra fronten til dels er et generasjonsfenomen, men utviklingen gjelder ikke bare de aller yngste. Tallene til TNS Gallup viser at selv blant unge voksne, i aldersgruppen 20-29 år, er mer enn halvparten ikke innom noen av de fem store nyhetsforsidene i løpet av en uke.

Heldigvis for de store nyhetsmediene er ikke dette ensbetydende med at majoriteten av mobilbrukere ikke leser innholdet deres. Norske nettmedier har fortsatt trafikk og markedsandeler kolleger i de fleste andre land bare kan drømme om. 

Men mobilbrukerne finner, i dramatisk økende grad, dette innholdet på andre måter enn via medienes egne forsider. I stedet skapes trafikken på artikkelnivå gjennom deling i sosiale medier, gjennom søk, og i noen grad via «mersalg» av innhold i tilknytning til artikler som leses.

Dermed mister en av nettmedienes tradisjonelt viktigste annonseflater mye av sin verdi. Samtidig blir spørsmålet om hvordan mediene skal forholde seg til nye distribusjonsmodeller som Facebooks Instant Articles og Snapchats Discover stadig mer akutt.

Hvorfor dette er dramatisk? Det ser man hver morgen på bussen eller t-banen. Omlag halvparten av alle nordmenn leser allerede nyheter og sosiale medier på smarttelefon eller nettbrett, ifølge TNS Gallup. Det er ingen ting som tyder på at utviklingen stopper der.

Nettnyheter på PC og Mac er i ferd med å bli det nisjeforetagendet mobilinnhold var for få år siden. Og den gode, gamle nettforsida er altså i ferd med å bli en anakronisme.