BLIR IKKE Å FINNE OVERALT: Når D.D.E. gir ut sin neste skive, vil den bare være å finne på Rema 1000, 7-Eleven og Narvesen. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
BLIR IKKE Å FINNE OVERALT: Når D.D.E. gir ut sin neste skive, vil den bare være å finne på Rema 1000, 7-Eleven og Narvesen. Foto: Sara Johannessen / SCANPIXVis mer

To melk, et brød og siste D.D.E.-skiva?

Trønderrock eksklusivt på Rema 1000.

|||(Dagbladet.no): Nylig USA-lanserte AC/DC sitt album «Black Ice» eksklusivt via WalMart med stor suksess, mens Best Buy ikke var like heldige med sin enerett på Guns N'Roses-skiva «Chinese Democracy».

Nå dukker modellen med eksklusivt platesalg opp også i Norge.

D.D.E. har inngått en avtale med Reitan-gruppen som gjør at deres kommende album kun blir tilgjengelig hos Rema 1000, 7-Eleven og Narvesen, melder FaroJournalen.no.

Møter kritikk
- Det stemmer at det er gjort en avtale med Reitan-gruppen om at det kommende D.D.E.-albumet skal selges gjennom deres kanaler. Albumet slippes 2. juni, og blir da solgt hos Rema 1000, Narvesen og 7-Eleven, sier administrerende direktør Espen Tollefsen i Nordisk Film Distribusjon, som via sin avtale med MBO vil gi ut skiva.

Slike avtaler kan sikre en økt promotering fra butikkene som kjører salget, noe som kan vise seg å være effektivt om kjeden er stor nok. Samtidig risikerer man mye ved å ikke tilby produktet på bred basis, ettersom plata ikke blir tilgjengelig via faghandlere, grossister og andre salgskanaler.

I USA har slike avtaler møtt sterk kritikk, spesielt fra faghandlere som føler seg urettferdig behandlet. Ifølge Tollefsen er det i D.D.E.s tilfelle bandet selv som har stått for avgjørelsen.

- Det er D.D.E. som sitter med det endelige valget. De ønsker å distribuere musikken sin der folk faktisk er. De ser på dette som den mest optimale salgskanalen, de når ut over hele Norge og ikke bare i byene. I tillegg er det flere forhandlere som har sagt at de ikke selger noe særlig D.D.E., og da har bandet tatt dem på ordet, sier han til FaroJournalen.no.

- Bare å dumpe
Sten Andersen, produktsjef for musikk i Norske Rackgrossister (som leverer musikk til Coop og Shell) mener slike avtaler kan være med på å brenne bruer i bransjen.

— Det er vel bare å dumpe D.D.E.-titlene, og aldri ta dem inn igjen. For øvrig har katalogsalget på D.D.E. stupt etter at de gjorde det Se og Hør-stuntet hvor de ga bort liveplaten sin med bladet. Dette er takken for jobben vi har gjort i 15 år med å selge D.D.E., sier Andersen.

Han tror ikke andre, store aktører vil følge etter i D.D.E.s fotspor - noe Tollefsen er uenig i.

- Dette er nok ikke den siste avtalen av denne typen. Musikkmarkedet i Norge har blitt vanskeligere etter at Free Record Shop forsvant, det er ingen som har tatt grep i ettertid for å sikre bred distribusjon. At vi vil få flere alternative distribusjonskanaler tviler jeg ikke på, sier Tollefsen til FaroJournalen.