To millioner ser Datarock

Bergenserne får gigantsjanse på amerikansk tv.

(Dagbladet.no): Om et par uker drar bergensbandet Datarock ut på sin tredje USA-turné på seks måneder. Først skal de være oppvarmere for britiske Kaiser Chiefs på vestkysten, for så å headline en egen turné på østkysten.

Og denne gangen skal Fredrik Saroea og Ketil Mosnes ikke bare spille konserter, men også gjøre viktig tv-promo.

10.oktober skal Bergensbandet spille på tv-programmet «Jimmy Kimmel Live», som i gjennomsnitt har to millioner seere hver kveld. Dagen etter er det internett-programmet til Jane\'s Addiction-gitarist Dave Navarro, «Spread Entertainment» som skal til pers. I tillegg skal de besøke Sex Pistol-gitarist Steve Jones toneangivende musikkradioprogram «Jonesy\'s Jukebox».

Klokka tolv

- Selv har jeg aldri sett «Jimmy Kimmel Live», men vårt management har hovedkontor i L.A, og jeg har forstått det slik på dem at det er et bra show. De kjenner oss og vet hva vi ikke ville vært med på, forteller Fredrik Saroea.

«Jimmy Kimmel Live» er USAs fjerde største «late night»-talkshow. Programmet har blitt sendt på tv-kanalen ABC siden 2003 og sendes på hverdager klokka tolv om natta. Det er kjent for sin røffe humor og i april ble Kimmel omtalt som «The biggest bad-ass on tv» av Stuffmagazine.com.

- Forrige gang vi var i L.A gjorde vi også flere tv-opptredener, men det er først nå de mer attraktive promoteringsmulighetene dukker opp. Det er kanskje litt pinlig at vi ikke vet noe om Jimmy, men managementet vårt sier at hvis et show som dette går bra, så går man gjerne opp et steg neste gang. Hvis «Jimmy Kimmel Live» er det fjerde mest populære talkshowet, havner man kanskje på nummer tre neste gang, sier Saroea.

Alvor

STORSJANSE: Datarock skal spille på det amerikanske talkshowet «Jimmy Kimmel Live» 10. oktober. Foto: Lars Myhren Holand
STORSJANSE: Datarock skal spille på det amerikanske talkshowet «Jimmy Kimmel Live» 10. oktober. Foto: Lars Myhren Holand Vis mer

Han forteller at Datarock ikke pleier å bli så nervøs før konserter, men at de denne gangen kanskje føler litt på alvoret.

- Plutselig har man enkeltepisoder i karrieren som er utrolig avgjørende. Vi blir som regel ikke stressa, men hvis man har en dårlig dag så er det to millioner mennesker som ser på. Det er litt nå eller aldri, make or break, sier Saroea.

Datarock har kontrakt med verdens nest største management, Nettwerk Music Group, som Saroea mener har vært avgjørende i mye av oppmerksomheten bandet har fått de siste månedene. Låta «Princess» har kommet seg inn på spillelistene til de kommersielle radiokanalene, og bandet har fått spalteplass i viktige musikkblader som Spin, Urb og CMJ. På den forrige turneen solgte bandet ut to konsertsaler i Los Angeles.

- Haha, det var utsolgt og Lindsay Lohan kom ikke inn. Hun var ikke gammel nok, men vi traff henne på en fest senere. En av Datarockerne endte med å  skjenke vodka til Lindsay Lohan på fest i Hollywood.

To millioner ser Datarock