To sider av Tord

Bestillingsverk med mange gode stemmer.

KONSERT: VOSS (Dagbladet): Mens store deler av den jazzinteresserte verden har dannet seg et bilde av pianist/komponist Tord Gustavsen som en stillferdig, men inntrengende improviserende melodiker i en tett-kommuniserende akustisk pianotrio, bor det også en funky, blues/gospel-groovende el-pianist i mannen. I gårsdagens bestillingsverk til Vossa Jazz slapp begge til.

Verktittelen «Restar av lukke, bitar av tru» er hentet fra et Lars Amund Vaage-dikt. Med tekstmateriale fra Vaage og W. H. Auden, resitert på norsk og sunget på engelsk av henholdsvis Cecilie Jørstad og Kristin Asbjørnsen, framførte Gustavsen og hans for anledningen utvalgte band – Tore Brunborg, saksofoner; Mats Eilertsen, kontrabass; Jarle Vespestad, trommer – nye jazz- og folkemusikkinspirerte låter, sprunget ut av de improviserte mellomstikkene Gustavsen vanligvis spiller på triokonsertene sine. Vekslende mellom instrumentale duetter og kvartettforløp, sanger, nennsom akkompagnert resitasjon og sjenerøse instrumentalsolopartier ble konserten både underholdende og tidvis medrivende, med lysende enkeltprestasjoner av så vel instrumentalister som stemmebrukere. Det alltid underliggende alvoret i Gustavsens musikk slapp aldri helt taket, men da grooven gikk som heftigst, vek melankolien for noe som til forveksling kunne likne innett raseri. Det svekket verken temperaturen eller dynamikken i helhetsinntrykket: en konsert levert som bestilt, som nok et verdig tilskudd til Vossa Jazz’ rike tingingsverktradisjon.