Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Todelt spillopplevelse

Vi har testet den nye bærbare spillmaskinen Nintendo DS.

(Dagbladet.no): I år kom jula tidlig for min del. De siste ukene har det ramlet inn kvalitetsspill etter kvalitetsspill. På tross av at det betyr farlig mye jobbing for min del, klarer jeg ikke annet enn å sette pris på det. Men i går fikk jeg noe som gjorde at selv de største spillene havnet i glemmeboka for en stakket stund.

Nintendo DS.

Der sto jeg plutselig med Nintendos nye bærbare spillmaskin. Og gleden, den var bokstavlig talt til å ta og føle på.

Trykksensitiv skjerm


Det er nemlig det arvtageren til GameBoy Advance dreier seg om. DS står for dual screen, to skjermer, der den nederste er trykksensitiv. Spillene som lages til maskinen baserer seg derfor på at du kan følge handlingen på begge skjermene, der den nederste har en annen funksjon enn den øverste.

Ta for eksempel i spillet «Super Mario 64 DS», som jeg nå har spilt i noen timer. Der ser du figuren i øverste skjerm, slik man vanligvis opplever det på tv-skjermen. På nederste skjermen er imidlertid et oversiktskart over brettet du er på.

Og ikke nok med det: Du kan styre figuren på øverste skjerm ved å ta på den nederste skjermen. Til dette formålet lønner det seg å bruke «tommelklumpen» som sitter på armbåndet. De som ikke liker denne måten å styre på, kan velge å bruke den tradisjonelle måten med styringsknappene og de fire knappene på høyre side (det er to knapper mer enn på GameBoy Advance, i tillegg til skulderknappene).

Også småspill


Det samme gjaldt i demoen for «Metroid Prime Hunters DS», som fulgte med maskinen. Her var standardoppettet slik at du skulle styre med piltastene og knappene, men ved å gå inn i menyen kunne jeg velge å spille med piltaster og trykkpennen - du både ser deg rundt og skyter med den medfølgende trykkpennen (som kan stues vekk på baksiden av maskinen).

Det fantes til og med en mulighet til å spille utelukkende ved bruk av pennen, men det ble en smule for uoversiktlig for min del.

«Super Mario 64 DS» har dessuten en egen seksjon med småspill, der flere åpnes opp etter hvert som du gjør framskritt i hovedspillet. I disse småspillene oppdager man hvor bra Nintendo DS virkelig kan være.

Flott grafikk


Grafikken på spillene er forbløffende bra. Når skjermene har baklyset skrudd på kommer et vell av farger til liv, og kontrasten og oppløsningen er upåklagelig.

I krevende 3D-sekvenser i spillene var det ikke tegn til hakking, og man har hele tiden oversikten over hva som skjer (kartet på den nederste skjermen hjelper også til med det).

Nå har ikke jeg fått prøvd ut maskinen så lenge at jeg kan si noe om batteritiden. Nintendo har selv sagt at man kan spille i åtte-ti timer før maskinen må lades opp, og jeg ser ikke noe grunn til å tvile på den påstanden.

Mange funksjoner


Nintendo DS er trådløs. Innebygget i maskinen er det et program som heter PictoChat, som lar deg samtale med opptil 16 andre DS-brukere som er i nærheten. Da jeg forsøkte med Nintendorepresentanten som overrakte maskinen kunne vi stå i hver vår etasje, langt unna hverandre, og likevel ha god forbindelse mellom maskinene.

Det er heller ikke lenger nødvendig at alle som skal spille mot hverandre må eie hver sin kopi av det aktuelle spillet. I «Super Mario 64 DS» det kun nødvendig at en har spillet. De andre som vil spille med denne personen må koble seg opp mot vertsmaskinen, laste ned litt informasjon - og dermed er alt klart.

At man kan laste ned innhold til maskinen gjør det også mulig for Nintendo å tilby innhold på et mangfold av måter. Det har allerede vært snakket om muligheten for at brukere som ser en Nintendoreklame for eksempel på kino, kan aktivisere nedlastingsfunksjonen og dermed få servert en demo av spillet det reklameres for.

Foran på maskinen finner du en tilkoblingsport for øretelefoner - samt mikrofon. Akkurat det siste der er temmelig spennende. Det er usikkert hva Nintendo har planlagt å gjøre med mikrofonbiten, men mulighetene er mange. Stemmestyrte spill, mulighet til å snakke med andre spillere - til og med IP-telefoni.

Støtter GBA-spill

Nintendo har skjønt at de ikke kan avfeie alle de som allerede eier spill til GameBoy Advance. Derfor har de inkludert en egen inngang for disse spillene, i tillegg til det helt nye formatet DS-spillene kommer på. Spillet blir da kjørt på kun en av skjermene, valgfritt hvilken.

Førsteinntrykket av Nintendo DS er utvilsomt bra, selv om man kanskje kan stusse litt på størrelsen og utformingen. Maskinen er større enn GameBoy Advance, og noen vil mene at den har en «plastikkaktig» følelse over seg.

Dette er imidlertid noe man glemmer å tenke over med en gang man setter inn et spill, fyrer opp maskinen, og kaster seg inn i et spill.

Nintendo DS lanseres i USA i morgen, men den kommer ikke hit til landet før mars neste år. For de som er ekstra interesserte i spillmaskinen, og ikke klarer å vente, er landegrensene likevel ingen hindring.

Spillene til maskinen er nemlig sonefrie, og dermed er det ingen ting i veien for at du kan kjøpe en Nintendo DS i utlandet (eller en importert versjon) før den kommer hit. Om dette vil medføre noe kluss i forbindelse med maskinens trådløse oppkoplingsmulighet mot andre maskiner er riktignok fortsatt usikkert.

Dagbladet.no vil komme tilbake med en full anmeldelse av Nintendo DS når den kommer til Norge i mars. Du kan lese flere tekniske detaljer om Nintendo DS her.

Se bilder fra noen av de annonserte spillene til Nintendo DS nedenfor:

«Super Mario 64 DS»

«Mario Kart DS»

«Advance Wars DS»

«Metroid Prime: Hunters»

«Nintendogs»

«The Urbz: Sims in the City»

«WarioWare, Inc. DS»

FINGERSTYRING: Du kan styre med denne tommelknappen, men selvfølgelig også på vanlig måte med knappene.
INN MED SPILLET: Slik setter du inn spillet.
GAMLE SPILL: Nintendo har skjønt at de ikke kan avfeie alle de som allerede eier spill til GameBoy Advance. Derfor har de inkludert en egen inngang for disse spillene.
UTTAK: Foran på maskinen finner du en tilkoblingsport for øretelefoner - samt mikrofon.
TOMMELEN: Du kan styre figuren på øverste skjerm ved å ta på den nederste skjermen. Til dette formålet lønner det seg å bruke «tommelklumpen» som sitter på armbåndet.
MARIO SELVFØLGELIG: Ut på nye eventyr.
TO SKJERMER: Spillene som lages til maskinen baserer seg derfor på at du kan følge handlingen på begge skjermene, der den nederste har en annen funksjon enn den øverste.
TEGN PÅ SKJERMEN: Ikke lett, men du lærer deg det etter hvert.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media