DEBATT

Debatt: Dagligvarebransjen

Tøff konkurranse gir lav prisvekst

Dersom man skal regulere bransjen, er det viktig at det ikke innføres tiltak som rammer forbrukeren.

VERDT Å MERKE SEG:I Konkurransetilsynets rapport har man valgt å se på noen leverandører som i stor grad leverer varer til Norgesgruppens kjeder, og i mindre grad leverer til Coop og Rema. Poenget er at utvalget av leverandører har betydning for resultatet, skriver innsenderen. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix
VERDT Å MERKE SEG:I Konkurransetilsynets rapport har man valgt å se på noen leverandører som i stor grad leverer varer til Norgesgruppens kjeder, og i mindre grad leverer til Coop og Rema. Poenget er at utvalget av leverandører har betydning for resultatet, skriver innsenderen. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Dagbladets lederartikkel forrige uke tar for seg dagligvarebransjen og rapporten fra Konkurransetilsynet om leverandørenes betingelser til dagligvarekjedene. I artikkelen slås det kategorisk fast at Norgesgruppen har betydelig bedre betingelser enn konkurrentene, Rema og Coop.

Det er viktig å understreke at vi ikke kjenner til hva våre konkurrenter betaler for varene fra sine leverandører. Vår oppgave er å forhandle hardt for å holde matprisene nede.

Vi mener det er viktig å påpeke at rapporten fra Konkurransetilsynet bare ser på prisene fra et fåtall (16) leverandører. Totalt har Norgesgruppen ca. 1100 leverandører. Man kan derfor ikke bruke denne rapporten til å trekke generelle konklusjoner om ulikheter i innkjøpsbetingelser.

Det er også verdt å merke seg hvilke leverandørbedrifter Konkurransetilsynet har valgt å se på. For eksempel har man sett på noen leverandører som i stor grad leverer varer til Norgesgruppens kjeder, og i mindre grad leverer til Coop og Rema.

I dagligvarebransjen, som i de fleste andre bransjer, er det naturlig at store kunder får bedre betingelser enn kunder som kjøper små volum. Poenget er at utvalget av leverandører har betydning for resultatet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer