Tøffe tider for TV2

Tjente 1266 millioner kroner, brukte 1265.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET ER IMPONERENDE at TV2 i første halvår i år tjente 1266 millioner kroner. Men når de brukte 1265 millioner kroner for å få de inntektene, blir resultatet en eneste ydmyk liten million. Det er ikke like imponerende.

Nå er det i andre halvår TV2 tjener mest penger. Og det finnes en rekke gode grunner, eller i det minste godt begrunnede utgifter, for at resultatet er svakere enn på samme tid i fjor. Fotballrettigheter er som kjent dyrt, å etablere en nyhetskanal er dyrt, TV2 Zebra koster penger, nettportaler koster penger, å forberede det digitale bakkenettet koster selvsagt sitt – og da har vi ennå ikke nevnt radioens Kanal 24, som alltid koster penger.

Alle har lyst til å være store mediekonsern, men det koster å være en fullassortert medielandhandler. Nå satser TV2 inntektene fra kjernevirksomheten på hovedkanalen TV2 på å bli en profitabel 2-er i alle kanaler. Radioerfaringene med Kanal 24 viser at slikt kan koste selskapet mye penger lenge, dersom man ikke lykkes fra start med kundegrunnlaget.

TV2-TILBUDET ER i løpet av året økt til hele fem kanaler: TV2, TV2 Nyhetskanalen, TV2 Zebra, TV2 sport og TV2 film. Argumentasjonen er at bare slik kan man lykkes i en digitalt TV-univers der vår seeing snart vil flises opp på mange kanaler. Zebra2 nærmer seg allerede fire prosent, mens Nyhetskanalen og TV2 Film meldes å ligge på ett sted mellom fire og seks promille av TV-kikkingen. Så små kanaler ser man kanskje best med mikroskop, men kanalene tar selvsagt posisjoner som gjør det vanskeligere for konkurrentene. Det er bare ikke dermed sagt at de gjør verden lettere for TV2.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer