Tøffe tider for TV2

Tjente 1266 millioner kroner, brukte 1265.

DET ER IMPONERENDE at TV2 i første halvår i år tjente 1266 millioner kroner. Men når de brukte 1265 millioner kroner for å få de inntektene, blir resultatet en eneste ydmyk liten million. Det er ikke like imponerende.

Nå er det i andre halvår TV2 tjener mest penger. Og det finnes en rekke gode grunner, eller i det minste godt begrunnede utgifter, for at resultatet er svakere enn på samme tid i fjor. Fotballrettigheter er som kjent dyrt, å etablere en nyhetskanal er dyrt, TV2 Zebra koster penger, nettportaler koster penger, å forberede det digitale bakkenettet koster selvsagt sitt – og da har vi ennå ikke nevnt radioens Kanal 24, som alltid koster penger.

Alle har lyst til å være store mediekonsern, men det koster å være en fullassortert medielandhandler. Nå satser TV2 inntektene fra kjernevirksomheten på hovedkanalen TV2 på å bli en profitabel 2-er i alle kanaler. Radioerfaringene med Kanal 24 viser at slikt kan koste selskapet mye penger lenge, dersom man ikke lykkes fra start med kundegrunnlaget.

TV2-TILBUDET ER i løpet av året økt til hele fem kanaler: TV2, TV2 Nyhetskanalen, TV2 Zebra, TV2 sport og TV2 film. Argumentasjonen er at bare slik kan man lykkes i en digitalt TV-univers der vår seeing snart vil flises opp på mange kanaler. Zebra2 nærmer seg allerede fire prosent, mens Nyhetskanalen og TV2 Film meldes å ligge på ett sted mellom fire og seks promille av TV-kikkingen. Så små kanaler ser man kanskje best med mikroskop, men kanalene tar selvsagt posisjoner som gjør det vanskeligere for konkurrentene. Det er bare ikke dermed sagt at de gjør verden lettere for TV2.

Fem kanaler med en samlet markedsandel på 35 prosent vil være imponerende, men er likevel både dyrere og vanskeligere å selge enn samme markedsandel på en eneste kanal. Marginene vil synke.

ETTER TV OG RADIO, er nett det nye store satsingsområdet for TV2. Nå skal TV2 og selskapets eiere Egmont og A-pressen slå seg sammen i en felles nettsatsing. På nett har TV2 allerede en posisjon, og sammen har de tre både muskler og muligheter hvis de klarer å få til et helhetlig tilbud og nettmiljø. Men også nett begynner å bli et etablert marked der vekst helst krever at man vinner brukere fra konkurrentene. Og dersom NRK på et tidspunkt til slutt får til sin nettsatsing, vil de med sitt enorme arkiv, gratistilbud og rett til å selge reklame kunne bli en svært brysom konkurrent.

VOKSER: TV2-tilbudet er i løpet av året økt til hele fem kanaler. Det gjør ikke verden enklere for TV2, mener Dagbladets kommentator. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
VOKSER: TV2-tilbudet er i løpet av året økt til hele fem kanaler. Det gjør ikke verden enklere for TV2, mener Dagbladets kommentator. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX Vis mer