Tøffere tider for spillbransjen

Etter mange år med oppgang i dataspillsalget, forbereder bransjen seg nå på nedgangstider.

I 2001 vokste dataspillindustrien på verdensbasis med 43 prosent. Bare i USA kunne den notere seg for inntekter på til sammen 9,1 milliarder dollar, eller 63,5 milliarder kroner, og for første gang oversteg den amerikanske omsetningen av dataspill salget av kinobilletter.

Men i 2002 dabbet salget plutselig av, og markedsanalytikere måtte nedjustere sine vekstprognoser for året som gikk til bare 26 prosent. Nå ser det ut til at dette også var et alt for optimistisk anslag.

Gullalderen er altså kanskje over for dataspill-industrien. Fagfolk i markedet tror at industriens beste håp ligger i å finne nye kundegrupper, og la den store etablerte målgruppen av gutter og unge menn - nerdene, for å bruke et stygt ord - få hvile en stund.

Det kan være klokt, ikke minst fordi mange av disse brukerne ser ut til å oppleve dagens dataspill som stadig mindre oppfinnsomme og kortlivede. Nerdenes kjedsomhet er en trussel spillindustrien ikke har vært forberedt på, og ikke vet hvordan den skal håndtere.

For å vinne disse kundene tilbake, er det trolig ikke nok å relansere gamle spill i nye versjoner, eller å lage stadig nye spill for gammel teknologi.

Spillindustrien må dermed sette sin lit til ny maskinvare, men nye versjoner av Sonys PlayStation2, Microsofts Xbox og Nintendos Gamecube blir neppe lansert før i 2005.

(NTB)

<B>DYSTRERE TIDER: Bransjen er mer pessimistiske. Kanskje også denne karen, som er hentet fra Xbox-spillet «Vexx»?