- Tøffere tider i møte for TV2

TV2-sjef Kåre Valebrokk tror ikke kanalens 10 neste år blir like feite som de 10 første. Han tror nyhetsmarkedet er i ferd med å mettes, og vil kapre nyhetsseere fra NRK.

- TV2s korte historie har falt sammen med en kraftig økonomisk oppgangsperiode. Slik blir ikke de 10 neste åra. Jeg er meget bekymret for utviklingen på aksjemarkedet. Smitter nedgangen over på boligmarkedet, kommer nordmenn til å begynne å spare i stedet for å bruke penger. Da forsvinner annonsørene, og vi rammes hardt, sier TV2s toppsjef Kåre Valebrokk.

- Er du pessimist?

- Nei, er du gal, da hadde jeg aldri hatt denne jobben, sier mannen som leder tiårsjubilanten TV2.

Nok nyheter

Valebrokk vil prioritere:

  • Å bli bedre på nyheter for å kapre seere fra NRKs nyhetsprogrammer.
  • Fotball framfor vinteridrett.
  • Trygg underholdning av typen spørreprogram.
  • Å finne en løsning på det «dårlige ekteskapet med TVNorge».

Siden han tok over sjefsstolen har Valebrokk satset beinhardt på å ruste opp kanalens nyhetstilbud. Siden 1993 har den samlede mengden nyheter på TV2 og NRK blitt femdoblet til om lag fem timer daglig. Valebrokk tror at toppen er nådd:

- Jeg tror toppen for hvor mye nyheter seerne klarer, snart er nådd. For å bli større på nyheter nå, må vi vokse på bekostning av NRK, sier han.

Skjult kamera

TV2-sjefen forklarer at det er vanskelig å bli god på nyheter fordi det krever langsiktig satsning. Man kan ikke kjøpe gode nyheter på samme måten som man kjøper en suksesserie.

- Hva er en god TV2-nyhet?

- Jeg synes jo vi har vært gode i det siste. Tune-avsløringen og Kadra-saken er eksempler på bra nyheter hos oss, sier han.

- Dere har fått kritikk for bruken av skjult kamera?

- Ja, man skal ikke misbruke skjult kamera, selv om jeg i disse sakene mener det var riktig. Jeg snakket nettopp med Bernander om dette - det skal være svært vanskelig å få tillatelse til å bruke skjulte opptak. Hvis ikke, blir det helt håpløst, advarer han.

Trygg kommers

Tallene fra første halvår i år viser at NRK har festet grepet på seerne med 40,5 markedsandel, mot TV2s 31,5 prosent.

- De har jo vært fantastisk heldige med Robert Stoltenberg. Vi er mer sesongavhengige enn NRK, og januar og februar er de dårligste månedene for annonser. For å tilfredsstille annonsørene bør vi ha jevne suksesser og høye seertall fra første program, mens NRK har råd til å eksperimentere hele året og tåler lave seertall på enkeltprogrammer, sier Valebrokk. Spørreprogrammer er en slik «sikker suksess».

- Nordmenn har en enestående utholdenhet når det kommer til spørreprogram. Det er et umettelig marked for spørsmål og svar, og etter en ny høst med «Vil du bli millionær?» kommer vi med nye quiz-konsepter neste år, sier TV2-sjefen.

FRYKTER TI MAGRE: TV2 har vokst fram i en økonomisk oppgangsperiode, men har ikke klart å bli største kanal. Kåre Valebrokk frykter at de 10 neste åra kan bli magre.