LEDER

Tog tar tid - også for Frp

Ingress

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

Når Fremskrittspartiet en gang i framtida igjen inntar opposisjonsrollen i norsk politikk, bør pipa få en annen lyd. For ingen har brutt sine valgløfter så ettertrykkelig som Frp. Det gjelder særlig på samferdselsområdet. Ingen andre partier var i nærheten av så skyhøye milliardbeløp i sitt alternative forslag til Nasjonal Transportplan som Frp. Etter at den rødgrønne regjeringen hadde lagt fram sin langtidsplan med tidenes satsing de neste ti år, gikk Frp freidig inn for nesten en fordobling. Det skulle ikke stå på penger dersom Frp fikk styre samferdselspolitikken.

Nå høres statsråd Ketil Solvik-Olsen ut som den rene sosialdemokrat. Fortsatt skrytende på vegne av den nåværende regjeringen og sitt parti, men i antall milliarder omtrent i tråd med den transportplan som fikk bredt flertall i Stortinget på slutten av forrige periode. Solvik Olsen er påfallende ansvarlig og lyder, ifølge seg selv, «som en gjerrig rogalending». I et foredrag på InterCity-konferansen i Oslo i går understreket statsråden selv at regjeringens satsing på dette østlandstriangelet har bred støtte i Stortinget og bygger på den økte viljen til investeringer i jernbane som de fleste partier på Stortinget har vist.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer