BEDRE TJENESTER: Det er dette debatten bør handle om: Hvordan få mer ut av hver krone til bedre tjenester for innbyggerne, skriver innsenderne. Her er bergenstoget på vei ut fra Myrdal stasjon. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
BEDRE TJENESTER: Det er dette debatten bør handle om: Hvordan få mer ut av hver krone til bedre tjenester for innbyggerne, skriver innsenderne. Her er bergenstoget på vei ut fra Myrdal stasjon. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpixVis mer

Debatt: Jernbanereformen

Togdebatten har sporet av

Opposisjonen sørger for at debatten sporer av. Vi sørger for at vi bruker skattebetalerne sine penger smartere.

Meninger

Regjeringen leverer billigere og bedre togdrift, mens opposisjonen truer med å løfte saken inn i kontrollkomiteen og be Riksrevisjonen granske anbudet.

Venstresida forutsetter at det er juks når Jernbanedirektoratet gjennomfører en konkurranse og tildeler kontrakt til de som samlet sett leverer best på pris og kvalitet, en kontrakt som sparer skattebetalerne for 3300 millioner kroner.

Der NSB de siste åra har klart å bruke 4800 millioner, kan andre gjøre samme jobb til 1500 millioner. Ved å sørge for konkurranse for drift av tog får staten altså 3300 millioner kroner frigjort på statsbudsjettet.

Dette er en betydelig sum som kan prioriteres til andre oppgaver som helse, skole og eldre.

Det er dette debatten bør handle om. Hvordan få mer ut av hver krone til bedre tjenester for innbyggerne. At NSB kunne kutte prisen 1/3 over natta når de ble møtt med konkurranse fra andre aktører viser at konkurranse fungerer som virkemiddel. Go-Ahead som fikk kontrakten for å drifte Sørlandsbanen er også forpliktet til å levere likt eller bedre på kvalitet enn NSB.

Forsøket med å innføre konkurranse også på jernbanen, har altså vist at man kan levere et bedre tilbud til en lavere pris. Det er ikke bare samfunnsøkonomisk fornuftig, men vil også føre til et bedre togtilbud.

Både togskinnene, utstyret og til dels personalet vil være akkurat det samme som under NSB. Det at noen skal komme med andre løsninger på driften er tydeligvis nok til å skape furore i Arbeiderpartiet.

De rødgrønne viser her at de heller vil føre en debatt på prinsipper mot konkurranse heller enn å diskutere hvordan vi skal forbedre jernbanetilbudet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.