Toget kommer

FILM: Da Lumière-brødrene i 1885 viste filmen «The Arrival of a Train at La Ciotat Station» førte dette til voldsomme reaksjoner fra publikum. Toget som kom mot dem på lerretet fikk enkelte publikummere til å skrike av frykt og å søke bakover i lokalet. Folk hadde aldri sett levende bilder på lerretet før, og den realistiske illusjonen dette skapte var overveldende.

Siden er vi blitt vant med film. Og de fleste godtar det flate bilde på lerretet. Men ikke alle. Og for femte gang i løpet av de siste åtti åra varsler nå filmindustrien 3D-revolusjon.

3D-TEKNOLOGIEN så dagens lys på midten av 1920-tallet, og nådde høydepunktet på 50-tallet. Da som nå møtte kinoen motstand. TV hadde blitt allemannseie og folk ble værende hjemme foran boksen. Men i 1953 gjorde 3D-filmer kjempesuksess på amerikanske kinoer. Filmselskapene uttalte at nå hadde de endelig en teknologi som ville få folk ut ifra hjemmene sine og tilbake i salen. Tre år seinere ble det ikke lenger produsert nevneverdig med 3D-film. Publikum klaget over at filmene gjorde dem sjøsyke.

Oppstandelsen kom tidlig på 60-tallet, men likevel, og trass i at man utover 80-tallet introduserte IMAX-kino og kledelige briller i papp, døde 3D-bølgen sakte, men sikkert hen.

NÅ ER DEN TILBAKE. Og med sterke krefter i ryggen. «Vi slåss for å overleve. Digital 3D er en revolusjonær måte å vise film på», uttalte James Cameron til Empire i fjor, da digital 3D var ferdigutviklet.

Selv var jeg kritisk. Men etter sist onsdag, der jeg fikk overvære Disneyfilmen «Familien Robinson», og med det også Norges første digitale 3D-visning, vil jeg gi Cameron rett i at Digital 3D er revolusjonerende.

PAPPBRILLENE er byttet ut med batteridrevne briller, og resultat er overraskende bra. Aldri før har jeg følt meg så inne i en film, der 3D-effekten gir en illusjon av at bildene beveger seg ut av lerretet, eventuelt at man beveger seg inn i det.

Det som avgjør 3D-skjebnen nå, er to ting. For det første om Hollywood virkelig satser på mediet. Og for det andre om folk faktisk ønsker å ikle seg en stor, tung plastbrille når de er på kino. Kliningen på bakerste rad blir i så fall aldri den samme.

Kliningen på bakerste rad blir i så fall aldri den samme.