Toget kommer

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Da Lumière-brødrene i 1885 viste filmen «The Arrival of a Train at La Ciotat Station» førte dette til voldsomme reaksjoner fra publikum. Toget som kom mot dem på lerretet fikk enkelte publikummere til å skrike av frykt og å søke bakover i lokalet. Folk hadde aldri sett levende bilder på lerretet før, og den realistiske illusjonen dette skapte var overveldende.

Siden er vi blitt vant med film. Og de fleste godtar det flate bilde på lerretet. Men ikke alle. Og for femte gang i løpet av de siste åtti åra varsler nå filmindustrien 3D-revolusjon.

3D-TEKNOLOGIEN så dagens lys på midten av 1920-tallet, og nådde høydepunktet på 50-tallet. Da som nå møtte kinoen motstand. TV hadde blitt allemannseie og folk ble værende hjemme foran boksen. Men i 1953 gjorde 3D-filmer kjempesuksess på amerikanske kinoer. Filmselskapene uttalte at nå hadde de endelig en teknologi som ville få folk ut ifra hjemmene sine og tilbake i salen. Tre år seinere ble det ikke lenger produsert nevneverdig med 3D-film. Publikum klaget over at filmene gjorde dem sjøsyke.

Oppstandelsen kom tidlig på 60-tallet, men likevel, og trass i at man utover 80-tallet introduserte IMAX-kino og kledelige briller i papp, døde 3D-bølgen sakte, men sikkert hen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer