Tok 500 000 for å fortelle hvorfor alt blir gratis

Wired-redaktør om ny nettøkonomi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I går kveld sto Wired-redaktør Chris Anderson på scenen i Luftkastellet i Malmö under konferansen Media Evolution for å snakke om the economics of Free.

Ifølge svenske Resume fikk Wired-redaktøren 500.000 pluss reisekostnader for foredraget.

Noen vil nok mene det er ironisk at han tar en halv million for å snakke om den nye gratisøkonomien, men det er jo nettopp dette som er Andersons poeng: Det er på nettet prisen for å se ham faller mot null. Det er derfor du kan se vidoen av foredraget hans helt gratis, mens arrangør og konferansedeltakere måtte punge ut for å se ham i levende live. Anderson kaller det freemium: Et lite antall betaler for en mer eksklusiv opplevelse, og finansierer samtidig gratisopplevelsen for oss andre.

Andersons visjon handler om hvordan flere egenskaper ved nettet og informasjonsteknologien spiller sammen om å skape en ny kulturøkonomi på nettet, der kulturprodukter og tjenester blir gratis for sluttbrukeren - men der det likevel er mulig å tjene penger på å tilby dem.

Artikkelen du leser akkurat nå, er forsåvidt det mest nærliggende eksemplet på dette: Du betaler ingen ting for å lese den, mens Dagbladet.no tjener penger på å vise annonser rundt teksten. I videospilleren over kan du se Anderson legge fram noen av hovedpunktene i teorien. Vi har dessverre ikke mulighet til å vise foredraget fra i går i vår videospiller, men du kan se det her, inkludert en paneldebatt der Anderson diskuterer med en del svenske medie- og teknologifolk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer