UENIGE: Kunstner Julia Vance og Tollvesenet var ikke enige om hvorvidt Vances skulpturer kunne kalles kunst. Foto: Jonas Collett
UENIGE: Kunstner Julia Vance og Tollvesenet var ikke enige om hvorvidt Vances skulpturer kunne kalles kunst. Foto: Jonas CollettVis mer

Tollvesenet: - Er ikke kunst Kunstner: - Jo, det er det

Full uenighet om skulptur etter tollstopp.

(Dagbladet): Kunstneren Julia Vances skulpturer WE-ME er laget i Italia og har tidligere blitt stilt ut i Venezia.

Likevel ble de tidligere denne måneden stoppet ved grensa da den var på vei til Oslo S. Årsaken? Det norske Tollvesenet mente skulpturene ikke kunne klassifiseres som kunst i henhold til regelverket. 

Det var Aftenposten som først omtalte saken. Avisa skriver at problemet oppsto da tolltariffen Tollvesenet jobber etter beskriver en «skulptur» som hogget, støpt eller modellert, og ikke sveiset.

Dermed sto Vances tre skulpturer, som er sveiset og har en totalvekt på 1400 kilo, tollfast ved grensa.

- Gikk akkurat Det så lenge ut til at kunstneren selv måtte betale importavgift, dersom hun ikke fant skriftlig bevis på at skulpturene hennes var skulpturer.

Nå er imidlertid WE-ME-skulpturene godt synlige i Oslos bybilde, foran Sentralbanestasjonen.

- Det gikk akkurat. Nå står de der, og publikum kan komme og snurre på dem fram til jul, sier Vance til til Dagbladet.

Hun forteller at Tollvesenet gjorde en helomvending samme dag som Aftenposten-saken sto på trykk.

- Tollvesenet ringte spedisjonsfirmaet den dagen saken sto på trykk, og sa at varene var ansett som skulpturer likevel. Det ordnet seg for så vidt raskt, men ikke før det var en artikkel i avisa, sier Vance til Dagbladet, og legger til:

- Det gikk med unødvendig tid da Tollvesenet først ba meg skrive et brev der jeg fortalte hvordan jeg hadde laget skulpturene mine, for at de skulle kunne avgjøre om skulpturene var skulpturer. Regelverket deres godkjenner i dag ikke sveiset metallskulptur, noe som jo setter noen av Vigelands skulpturer i et litt artig perspektiv.

- Klønete Kunstneren klandrer ikke Tollvesenet, men de som har utviklet regelverket, og mener at det er et problem som har eksistert i lang tid.

- Jeg har snakket med en rekke gallerier, museer, museumsledere og kunstnere, som alle har møtt på dette problemet i lengre tid. Det kan ikke være slik at vi må ha en avisartikkel hver gang dette skjer for at det skal ordne seg.

- Jeg er glad det nå løste seg for meg, men på vegne av kollegaer og samarbeidspartnere synes jeg det er så klønete at jeg ville tenkt meg om flere ganger hvis jeg skulle importere noe som ikke er støpt eller hugget. Iallfall belaget meg på at det tar lenger tid, sier Vance.

Hvem tar regningen? Foreløpig har ikke Vance hatt noen utgifter knyttet til hendelsen, men sitter med en ubetalt regning.

- Jeg fikk en regning på lagerplassen. Det tok jo tid før de fikk ryddet opp, og skulpturene måtte oppbevares mens Tollvesenet gikk fra «nei» til «ja». Men jeg vet ikke om det er riktig at jeg skal betale den regningen. Det er ikke snakk om så mye penger, men jeg lurer på av prinsipp: Hvem skal betale den summen det koster å lagre skulpturene mens Tollvesenet først sier nei, så ja?

- Var du forberedt på at importen kunne bli problematisk?

- Jeg har tatt med skulpturer over grenser før, og ventet ikke at det skulle bli et problem. Jeg har ikke opplevd å måtte argumentere for skulpturene mine tidligere, sier Vance, og håper at rette instans nå umiddelbart vil rette opp Tollvesenets regelverk, uavhengig av om internasjonale regler er klarere på dette feltet.

- Ikke kunsteksperter Seniorradgiver i Tollvesenet Ivar Martin Olsen sier til Dagbladet at de er nødt til å forholde seg til det regelverket som foreligger. 

- Tollvesenet er ikke eksperter på kunst, og vi må forholde oss til reglene vi har. Regelverket er det opp til politikerne å gjøre noe med, sier han. 

Han forteller at et verk er nødt til å oppfylle visse kriterier for å få momsfritak som kunst i tollen. 

- Dette kunstverket var vanskelig å plassere innenfor regelverket. Etter at kunstneren hadde sendt inn flere opplysninger om verket, ble det ble gjort en ny vurdering, og kunstverket ble frigitt, sier han.   

- Er regelverket litt kronglete?  

- Det som står i regelverket er for så vidt greit. Problemet er jo at ingen kunstverk er like og derfor blir det en ny vurdering hver gang. Vi har ikke kompetanse i tollvesenet til å vurdere kunst annet enn med det regelverket vi har tilgjengelig. 

Olsen kjenner ikke til hva som er status med lagerregningen Julia Vance har mottatt, men sier de kommer til å behandle den på vanlig måte dersom de mottar en klage.

- Når noe blir stoppet i tollen blir det lagt på lager, og det vil følgelig bli omkostninger på det. I denne konkrete saken har jeg ikke oversikt over hva status er med lagerregningen eller hvem som har fått den. Om vi får inn en klage vil vi behandle den på helt vanlig måte, sier han. 

HÅPER PÅ NYTT REGELVERK: Kunstner Julia Vance håper at dette var første og siste gang hun opplevde at kunsten hennes ble stående tollfast. Foto:  Michael Puckett
HÅPER PÅ NYTT REGELVERK: Kunstner Julia Vance håper at dette var første og siste gang hun opplevde at kunsten hennes ble stående tollfast. Foto: Michael Puckett Vis mer