EFFEKTMAKEREN: Frank Gehrys Guggenheim-museum startet den såkalte Bilbao-effekten. Gehry er viet et eget kapittel i «The Age of Spectacle». Foto: NTB Scanpix
EFFEKTMAKEREN: Frank Gehrys Guggenheim-museum startet den såkalte Bilbao-effekten. Gehry er viet et eget kapittel i «The Age of Spectacle». Foto: NTB ScanpixVis mer

Arkitektur

Tom Dyckhoff forklarer hvorfor stadig flere struttende, unike signalbygg slåss om oppmerksomheten i storbyer

Fra Bauhaus til «wowhaus».

La oss starte med et «strålende» eksempel på hvordan den spektakulære arkitekturen kan prege sine omgivelser.

Da det 160 meter høye kontorbygget 20 Fenchurch Street nærmet seg ferdigstillelse i Londons finansdistrikt i 2013, hadde det allerede blitt omdøpt på folkemunne til «The walkietalkie» («våki-tåki» var en relativt lite mobil form for «telefon» som det var populært å ønske seg til jul på 70-tallet).

Bygningen var konkav i formen, og «este ut» mot toppen, noe som gjorde at glassfasaden samlet sollyset og reflekterte det ned på gata i form av en «dødsstråle». Strålen skapte overskrifter, siden den var sterk nok til å smelte rutene på uheldig plasserte biler. En kaféeier demonstrerte hvordan dødsstrålen kunne steike et speilegg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn