Debatt: Onlinespill

Tomme løfter fra gamblinglobbyen

Åpent spillmarked i Sverige har skapt flere problem enn det løser.

AVTAR IKKE: Det er ikke riktig at reklametrykket i svensk pengespill er i ferd med å avta etter innføring av lisens, skriver innsender. Foto: Shutterstock
AVTAR IKKE: Det er ikke riktig at reklametrykket i svensk pengespill er i ferd med å avta etter innføring av lisens, skriver innsender. Foto: ShutterstockVis mer
Meninger

I Dagbladet 14. mai skriver Carl Fredrik Stenstrøm at vi ikke må la følelsene prege pengespilldebatten, og viser til at jeg 3. mai advarer mot «svenske tilstander». Min bekymring bunner ikke i føleri, men kalde harde fakta.

Stenstrøm hevder innføring av lisens har gitt svenske myndigheter full kontroll over spillmarkedet, og at reklametrykket er i ferd med å avta. Et kjapt googlesøk viser en annen virkelighet. Civilminister Ardalan Shekarabi har flere ganger reagert mot selskap som tøyer grensene for regelverket. Et totalforbud mot spillreklame er under utredning.

Det er det gode grunner til. Tall fra Sifo viser at de ti største selskapene brukte 40 prosent mer på spillreklame i i Sverige første kvartal 2019, sammenliknet med samme periode i fjor. Allerede før innføring av lisens var det svenske spillreklamemarkedet omtrent sju ganger større enn det norske. Selv om Stenstrøm får rett, og reklamen avtar over tid, sitter svenskene igjen med et massivt reklametrykk.

Stenstrøm skriver også at lisensmodell gir mer penger til gode formål. Erfaringen fra Danmark viser at bidraget til fellesskapet fra spill nesten har stått stille siden 2012. Spillingen har derimot gått opp. Bidraget fra Norsk Tipping har steget betydelig i samme periode.

Stenstrøm representerer Norsk bransjeforening for onlinespill (NBO). Dette er i realiteten fulltids lobbyister betalt av fire børsnoterte selskaper: Betsson, Kindred Group, Gaming Innovation Group og ComeOn. Alle har nettsider basert på Malta som henvender seg hundre prosent mot norske spillere.

NBO lover mye. Regulering, strengere regler, mindre reklame, og økte inntekter til gode formål. Dette kommer fra en hyperkommersiell industri som tjener store penger på spillavhengige, og ikke nøler med å gå til søksmål mot norske myndigheter for å få viljen sin. Det står ikke til troende.

Jeg vil utfordre NBO å innføre ansvarlighetstiltak i egne selskaper allerede nå, og på den måten vise at de mener alvor.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.