MÅVÆRE TIL STEDE: Det siste jeg vil som lærer, er å undervise for tomme skolepulter. Den nye fraværsregelen sikrer at dette ikke skjer, skriver artikkelforfatteren. Foto: Berit Keilen / NTB Scanpix
MÅVÆRE TIL STEDE: Det siste jeg vil som lærer, er å undervise for tomme skolepulter. Den nye fraværsregelen sikrer at dette ikke skjer, skriver artikkelforfatteren. Foto: Berit Keilen / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Fraværsregelen

Tomme pulter lærer ikke

For at elevene skal lære etter sitt største potensial, må de være til stede på skolen.

Meninger

Når de nye fraværsreglene etter bare tre uker viser tydelige resultater, er det merkelig at motstanderne fortsatt setter på bakbena. Merkbart er det også at de mest høylytte motstanderne ikke arbeider i skolen selv, men vet alt om hva mine arbeidsoppgaver som lærer består i.

LÆRER: Tine Borg.
LÆRER: Tine Borg. Vis mer

Det siste jeg vil som lærer, er å undervise for tomme skolepulter. Den nye fraværsregelen sikrer at dette ikke skjer. I hvert fall ikke uten god grunn.

Kritikerne til fraværsregelen hevder at den nye regelen fører med seg mer byråkrati og merarbeid for skolens lærere. Å registrere en elevs fravær tar nøyaktig like lang tid som det tar å logge seg inn på dataen. Som lærer ville jeg, uavhengig av en fraværsregel, registrert når elevene mine var fraværende. Det gir meg oversikt over hvilke deler av undervisningen den ene eleven har gått glipp av. Det ser jeg på som en del av oppfølgingen av hver enkelt elev.

For at elevene skal lære etter sitt største potensial, må de være til stede på skolen. Det er riktig at fraværsregelen alene ikke gir elevene motivasjon og lærelyst, men den gir tilstedeværelse og får bukt med ugyldig fravær. Regelen skal ikke være en hvilepute for å følge opp hver enkelt elev, tvert imot blir den et godt verktøy for å gjøre det i enda større grad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klasserommet er ikke bare et sted hvor jeg underviser, det er også en møteplass hvor elevene kan stille spørsmål, diskutere med hverandre og hvor jeg som lærer får innsikt i hvilke utfordringer og styrker hver enkelt elev har. Det er helt nødvendig for at jeg skal kunne gi hver enkelt elev den undervisningen og opplæringen det er behov for. Utdanning er ikke, og kan ikke være, enveiskommunikasjon.

Det er heller ikke riktig at den nye regelen tvinger syke elever til å møte på skolen. Er elevene for syke til å møte på skolen bør de heller være hos legen eller hjemme. Dette åpner den nye regelen opp for. Ti prosent udokumentert fravær og rektors mulighet til å utvise skjønn opp til 15 prosent er raust. Er du syk vil legen din dokumentere dette. Har du politiske verv, vil ungdomsorganisasjonen dokumentere det. Vi snakker om fraværet som ikke kan dokumenteres, og såpass må kunne forventes. Det er det udokumenterte fraværet som er farlig.

En av mine elever kan bli Norges statsminister, framtidas sykepleier eller framtidas lærer. Det er mine elever som skal ta over samfunnet en dag når jeg er på gamlehjemmet. Det er mine elever som skal lære mer, og i dag er det mitt ansvar. Da forventer jeg at de møter opp og bidrar til et godt læringsmiljø.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook