Tommy Steines mor er såret over hans nye show

- Jeg er såret, lei meg og skuffet.

 SÅRET: Tommy Steines mor, Anita Lindrup Bråthen, er skuffet over at hun blir utlevert i sønnens nye show - uten å ha gitt samtykke. Dagbladet møter henne i Sverige. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
SÅRET: Tommy Steines mor, Anita Lindrup Bråthen, er skuffet over at hun blir utlevert i sønnens nye show - uten å ha gitt samtykke. Dagbladet møter henne i Sverige. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Jeg er såret, lei meg og skuffet. Jeg opplever at Tommy har brutt min privatsfære.

Anita Lindrup Bråthen er mor til komikeren Tommy Steine. Han hadde nylig premiere med standup-showet «Livredd», der han blant annet deler episoder fra en utrygg barndom. I ettertid har han blitt hyllet av kritikerne for å våge å være ærlig om vanskelige erfaringer. Men igjen sitter altså en mor som føler at også hennes privatliv har blitt allemannseie - uten at hun ble informert eller spurt på forhånd.

- Man har jo rett til å fortelle sin historie, men jeg mener ikke det er greit å gjøre dette fra en scenekant uten å gjøre dem det dreier seg om oppmerksomme på det som kommer. Jeg har ikke hatt lyst til å bli dratt inn i dette, sier hun når Dagbladet treffer henne hjemme i Sverige.

Hun er ikke den første som reagerer på at deres privatliv blir offentlig i kunstens navn. Denne uka ble det kjent at den svenske suksessforfatteren Jan Guillou ikke arvet en krone da moren nylig gikk bort. Årsaken skal ifølge den svenske avisa Expressen ha vært en krangel etter den delvis selvbiografiske boka «Ondskapen», der Guillou blant annet skrev om mishandling fra stefaren. Også forfattere som Karl Ove Knausgård og Frode Saugestad har fått kritikk for å gå inn i andres privatsfære gjennom å dele egne opplevelser.

For mens pressen har et etisk regelverk som regulerer hva som kan settes på trykk, men det finnes ikke noe tilsvarende innenfor kunsten. Og hvor går egentlig grensene for hvem som eier privatlivet?

- Tragisk I Sverige mener Anita Lindrup Bråthen at hun selv bør ha mulighet til å mene noe om hva av hennes privatliv som brukes fra scenekanten.

- Det som skjedde da han var barn var tragisk, og det han sier stemmer. Jeg forstår jo at dette var forferdelig og utrygt for Tommy. Jeg trodde jo i mange, mange år at dette ikke berørte barna mine, fordi jeg prøvde så hardt å skjule det som foregikk, sier hun når Dagbladet treffer henne.

- Jeg oppfatter det som at Tommy - på grunn av sitt kjendisskap - kan dirigere hva som blir sagt, sier hun.

Moren opplever oppmerksomheten som ubehagelig, men ønsker likevel å snakke med Dagbladet for å sette fokus på temaet.

- Ikke laget for å ramme Tommy Steine selv sier at han og moren har forskjellige oppfatninger av hva som skjedde i barndommen.

- Og hun vet jo ikke hva jeg sier i forestillingen. Dessverre, sier han.

- Dette er en bitteliten - men viktig - del av et humorshow som ser med skråblikk på angst og det å være redd. Det er ikke laget for å ramme noen som helst, men det var vanskelig for meg å lage et show om frykt og angst uten å ta tak i det jeg selv har vært redd for, sier han.

Moren får imidlertid støtte fra professor i statsvitenskap og etikkekspert Raino Sverre Malnes ved Universitetet i Oslo. Han presiserer at han uttaler seg på generelt grunnlag. Malnes mener det er svært problematisk å utlevere andres privatliv i bøker og på scenen.

- Etisk sett mener jeg det er forkastelig. Man skal ikke utlevere folks privatliv uten deres samtykke, sier han.

- Skjønnlitterære forfattere kunne kanskje hatt et etisk organ på lik linje med pressen, men jeg tror i stor grad at selvjustis er veien å gå. Teaterdirektører og forlagsdirektører har også et ansvar om å mane til forsiktighet, sier professoren.

Godt kjent Debatten rundt privatliv og kunst er etter hvert godt kjent. Allerede i 2005 ble det debatt da en tidligere venninne av forfatter Hanne Ørstavik følte seg utlevert fordi hun fant mange fellestrekk mellom seg selv og en av Ørstaviks romanfigurer. Da forfatter Karl Ove Knausgård ga ut den personlige bokserien «Min Kamp» skapte det furore i hans familie. I flere presseoppslag gikk familien hardt ut mot forfatteren og truet med å gå til søksmål.

- Han trakasserer levende og døde og henger oss ut uten at vi kan forsvare oss, sa familiemedlemmene til Bergens Tidende i 2009.

Senere har også karakteren «Onkel Gunnar» fra boka, Bjørge Knausgård, stått fram i en rekke kronikker og kritisert forfatteren for å utlevere familien. I VG omtalte han bøkene som «verbal voldtekt». Han ønsker imidlertid ikke å uttale seg i forbindelse med denne artikkelen. Karl Ove Knausgård selv har i intervjuer med utenlandske medier sagt at han angrer på enkelte ting i bøkene. De involverte fikk lese gjennom manuset i forkant, og forlaget har tidligere opplyst at en del detaljer er anonymisert. For kort tid sida fikk også Frode Saugestad sterk kritikk for å ha utlevert sine familiemedlemmer i sin bok «En ung manns bekjennelser om kjærlighet». Han har svart med at boka er fiksjon og ikke virkelighet.

- På vegne av familien vil jeg si at denne boken ikke er noe vi støtter opp om eller i det hele tatt er informert om, og at vi helst skulle sett at den ikke ble utgitt, sa Saugestads søster, Mari Saugestad Ruus til Aftenposten.

Hun uttalte seg den gang på vegne av seg selv og moren, og ønsker ikke å utdype uttalelsene overfor Dagbladet.

Samtidig finnes det en rekke eksempler på selvbiografiske bøker som utleverer familie og venner - uten at de nærmeste reagerer. Denne uka kom den selvbiografiske boka «Bryllup og Begravelser», der forfatter og journalist Jens M. Johansson skriver om sine opplevelser som skilsmissebarn.

- En menneskerett - Jeg mener det er en menneskerett å skrive om sine foreldre, sier hans mor, psykologiprofessor Monica Rudberg. Hun synes det var vondt å lese om hva hun selv gjorde etter skilsmissen - som at sønnen bare fikk noen kroner annenhver uke for å ringe til faren fra en telefonkiosk. Men hun fikk, i likhet med alle andre berørte, lese gjennom boka på forhånd. Da hun fikk utkastet i hånda, og beskjed om å si fra hvis det var noe hun reagerte på, repliserte hun «Men er det ikke kunst du har laget? Da kan jeg ikke lese det med rødpenn».

- Hun har vært veldig raus sånn. Jeg har latt alle involverte lese gjennom, og fått samme reaksjon fra alle: Ingen vil endre noe, sier Johanson.

- Men hvis de hadde ønsket å endre noe, hva hadde du gjort da?

- Det har jeg tenkt mye på, og vært veldig nervøs for. Dette er jo min historie, og jeg kan ikke fortelle min historie og så la alle rette på det de ikke liker. Så jeg hadde nok ikke gjort om, nei. Jeg stoler såpass på min egen vurderingsevne, sier han.

Johanson understreker også at han ikke har hatt noe oppgjør å ta med familien.

- Jeg har vokst opp med mange som vil meg godt. Men til tross for den velviljen jeg har opplevd, blir ikke ting sånn som man vil. Det er det jeg forsøker å formidle i boka, sier han.

Imens reiser Tommy Steine rundt med showet «Livredd». Etter forestillinger på Christiania Teater i Oslo, er det blant annet satt opp i Drammen, Kristiansand, Vinstra og Bergen. Og i Sverige sitter moren med blandede følelser.

- Jeg føler meg angrepet, det er det vondeste, sier hun.

- Ut fra mine forutsetninger gjorde jeg det jeg kunne, jeg kunne ikke handlet annerledes. Det er også viktig for meg å få frem at han aldri ble lagt hånd på. Men når bare deler av en historie kommer frem, kan det jo skje at folk begynner å spekulere i resten av historien, og det synes jeg er veldig sårt.

- VILLE IKKE RAMME NOEN: Komiker og showmann Tommy Steine ville laget et show om frykt og angst. Og klarte det ikke uten å ta tak i det han selv har vært redd for. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
- VILLE IKKE RAMME NOEN: Komiker og showmann Tommy Steine ville laget et show om frykt og angst. Og klarte det ikke uten å ta tak i det han selv har vært redd for. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer