TommyTee - Guru i Norge

- Hva står Tee for?

- Vel, en periode tagga jeg ned det som var av trikker. T for trikk. Men egentlig var det bare noe en kompis fant på, sier Tommy med et flir. 26 år gammel er han en av norsk musikklivs mest innflytelsesrike og respekterte menn. Samtidig har han vært midtpunktet i en snart to år lang rapp-krig her på berget.

Tommy Tee lener seg godt tilbake i skinnsofaen i D & D Studios i New York. Rundt ham på veggene henger platecovere fra en rekke av de store i svart, amerikansk musikk de siste 15 åra. Joda, dette er et klassisk hipp-hopp studio bekrefter Tommy tilfreds. Hvordan kan Tommy fra Storo bli akseptert her borte?

- Det er litt morsomt det der. Jeg har mange venner i New York, og de kan ikke helt forstå at en hvit fyr fra Norge kan lage bra hipp-hopp. Men på en eller annen måte har jeg fått innpass.

TOMMY TEE ER I NEW YORK for å legge siste hånd på sitt nye studioalbum. Etter å ha vært fødselshjelper, produsent og bakmann for en hel generasjon norske rappere, har han endelig bestemt seg for å gjøre et album på egenhånd. Men noe soloalbum i betydningen «alene nå», er det ikke snakk om. Bare fra New York stiller rundt 30 (!) rappere opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ja, noe riktig må jeg da gjøre. Alle sammen stiller opp på plata mi for en cola og et pizzastykke, gliser Tommy fornøyd mens gutta fra Bronx svermer rundt ham med nye tekster og ekte hipp-hopp vibber.

Vel hjemme i Norge er virkeligheten en annen. Tommy tar med seg hele familien til Bodø. Familien for Tommy er Tee Productions- hans stall av unge, lovende og lojale hipp-hoppere. Familien teller trioen Warlocks, kritikerroste N-Light-N, breakdanserne Atomic B-Boys og rappere som Opaque og Diaz. Denne kvelden skal de spre hipp-hopp budskapet i Bodø. Og kontrasten til New York er selvsagt enorm.

MEN SELV I DEN STEINRØYSA som har blitt hetende Norge har vi hatt noe som kan ligne på en urban, aggressiv rapp-krig. I USA har det vært østkyst mot vestkyst. Den norske rapp-krigen har vært langt fredeligere, men den har da hatt sine stunder. For eksempel da butikkinnehaver og sjef for plateselskapene C & C og Ironic Records, Christer Falck, blir urinert på mens han overværer en konsert på John Dee i Oslo. Det foreløpig siste i «rapp-krigen» er at et tjuetalls unggutter, deriblant et av medlemmene i Warlocks, stormer inn midt under lanseringsfesten til Darkside Of The Force og saboterer resten av arrangementet.

Det eksisterte verken noen hipp-hopp krig- eller miljø- i Norge da 14-åringen Tommy Flaaten snurret sine første vinylplater i Forbundet mot rusgifts Radio Bernt på midten av 80-tallet. Tommy markerte seg tidlig som en racer av en radio-DJ, og den ett år yngre Stovner-gutten Olle Løstegaard var imponert fra første sekund.

- TOMMY VAR MYE KULERE ENN MEG. Han hadde hockeysveis, de riktige merkene og et sabla bra drag på damene. Også var han helt vill på guttestreker. Vi ble mestere i telefonterror. Tommy og jeg fant fort tonen, forteller Olle, i dag kjent som DJ Abstract. Etter et fuktig «hjemme alene»-vorspiel i studioet, ble imidlertid både Olle og Tommy pælma ut av avholdsradioen for godt. Deres nye tumleplass ble Rainbow Radio drevet av den noe mindre rigide Folkeaksjonen Mot Hasj- FMH.

- Tommy var en ressursperson fra første stund. Etter et par år var han redaktør for hele radioen, beretter tidligere FMH-leder, Anders Slaatsveen. Han hjalp også Tommy med å starte hipp-hopp bladet Fat Cap. Men han satte ikke like stor pris på alle aktivitetene. Bak Slaat- sveens rygg gjorde Tommy og gjengen hans det til en spesialtiet å «bombe» Oslo-trikkene med spraybokser.

- Joda, jeg visste at det skjedde. Det ungdom er flinkest til er å være unge og dumme. Tommy var ikke noe unntak der. Han var en ramp, men 90 prosent av kreativiteten og energien sin brukte han på positive ting.

I slutten av tenårene ble hipp-hopp mer og mer altoppslukende for Tommy. Flaaten-navnet forsvant for godt, og det gjorde også eksamenspapiret fra videregående. Han droppa ut midtveis i tredjegym.

- TOMMY ER LITT SCHIZOFREN. Han er rebell og rapp-idealist på den ene siden. På den andre siden er han en jævel av en forretningsmann, sier Nina Lauritzen. Tommy Tee var kun 20 år gammel da hun ansatte ham som salgssjef i det da nystartede Mega Records. Der solgte han oljeglatte Ace Of Base-plater til øyet ble stort og vått. Samtidig ble han mer og mer en talsmann for det norske hipp-hopp miljøet. Med økt fokus på tagging i Oslo på begynnelsen av 90-tallet, ble han etterhvert nedringt av pressefolk for å forsvare den nye sprayboks-generasjonen.

- I utgangspunktet forsvarer jeg all form for grafitti. Jeg tror ikke folk har vondt av å se en tagg, men via politiet og media har folk blitt lært opp til at det er stygt og ille. Men for all del: Hadde jeg tatt en fyr på fersken i det han tagga ned bilen min, hadde jeg blitt forbanna, sier Tommy fra sitt studio i Osterhausgate. Herfra styrer han plateselskapet Tee Productions.

Det er dette som er Tommys liv anno 1998. Hvis vi da ikke tar med hans National Rap Show på NRK Petre, redaktørjobben i Fat Cap som gis ut over hele verden, dj-virksomheten og posisjonen som en av landets hippeste produsenter og remixere.

Det er de som mener at Tommy Tee etterhvert har fått litt for mye makt i det norske hipp-hopp miljøet. Misliker han deg, blir det sagt, løper du en stor risk. Han kan nekte å spille plata di på sitt trendsettende radioshow og han kan nekte å jobbe med deg i Tee Prod. Og enda verre: du kan risikere å få den ubehøvlede gjengen som omkranser han etter deg, hevdes det.

ERKEFIENDE CHRISTER FALCK er den eneste som tør å stå fram med denne kritikken.

- Det er mange i det norske hipp-hopp miljøet som synes Tommy er en dust, men de tør ikke å si noe, nettopp av frykt for den makten han har, hevder Falck som før konflikten blåste opp drev butikk sammen med Tommy Tee på Grønland. Det hele begynte som en pengekrangel mellom de to.

Falck betegner likevel Tee som en veldig musikkorientert fyr.

- Men det er endel folk i Tommys krets som ønsker å leve opp til mytene om de farlige rapperne. De vil ha konflikter og synes det er tøft med litt krig, sier Falck som innrømmer at han har søkt- og fått- PR etterhvert som konflikten har utviklet seg.

- Men verst er det egentlig at Tommy unngår våre band (Oslo Fluid og Darkside) på Petre-showet. Det er trist at han er så uproff, mener Falck.

Tommy hevder på sin side at han hjalp fram Darkside lenge før de ble tatt hånd om av Christer Falck. I dag synes han verken Darkside eller Oslo Fluid er bra nok.

- Hvis Oslo Fluid får supportjobben for en svær amerikansk rapper som spiller i Norge, ja så synes jeg det er flaut. I en slik situasjon vil selvsagt folk oppfatte meg som vaktbikkje, men utover det er jeg ingen sjef. Jeg har ingen sult etter å kommandere, hevder Tommy Tee.

Tommy Tee er ute med singelen «Takin' Ova» i disse dager. Albumet slippes mandag 25. mai.