DÅRLIG FORSLAG: Heidi Nordby Lunde (H). 
<div><br></div>
DÅRLIG FORSLAG: Heidi Nordby Lunde (H).

Vis mer

Leder: Åndsverksloven

Tonedøvt om opphavsrett

Ideene og håndverket er avgjørende for at et åndsverk blir som det blir.

Meninger

Et kor av kritiske stemmer har møtt stortingsrepresentant Heidi Nordby Lundes (H) forslag om at åndsverk som er finansiert av det offentlige, skal frigis for allmenn benyttelse etter fem år, uten at de som har skapt dem, har spesielle rettigheter knyttet til hvordan åndsverkene benyttes. Lundes argument er at publikum gjennom dagens ordning betaler to ganger for samme produkt, først gjennom skatteseddelen, deretter i butikken. Dagbladet slutter seg gjerne til det kritiske koret. Lundes forslag er svært dårlig, og vitner om en manglende forståelse både for kreative prosesser og for jussen som verner dem.

Stipendene og tilskuddene norske kunstnere mottar fra forskjellige institusjoner i det offentlige, er ingen fullverdig årsinntekt. Det er suppleres med inntektene fra salg og bruk av det de skaper. Et kunstverk eller et musikkstykke har to sider: Prosessen bak tilblivelsen, og selve det konkrete produktet som kan formidles og omsettes, og de to måtene å tjene penger på som kunstner, gjenspeiler dette: De kan få forskjellige former for støtte før det er noe å omsette, og inntekter av selve omsetningen. Naturligvis vil også disse finansieringsformene gli over i hverandre: En suksess i butikkene brukes også til å finansiere neste kreative prosess. Opphavsretten er avgjørende for at kunstnerne kan holde et langvarig og noenlunde forutsigbart virke i gang.

For de fleste av dem tilsvarer summen av støtten og salgene en beskjeden årsinntekt sammenlignet med andre grupper i samfunnet. Kunstnere flest må leve sparsommelig. Å ta fra dem kontrollen over og inntektene fra det de selv har produsert, vil være urimelig.

Lundes resonnement har som premiss at det er pengene som er det styrende for en kunstnerisk prosess, og at den som har betalt for den, er den egentlige eieren. Dette gjelder så klart for det ferdige produktet - har du kjøpt en bok, kan du gjøre hva du vil med den. Men innholdet i boken har du ikke samme herredømme over. Hva angår selve tilblivelsen, så er det ideene og håndverket som er det avgjørende for at et åndsverk blir som det blir, ikke summen som er satt inn på konto fra det offentlige. Og det er den som har ideen, som utfører håndverket, som skal få rå over resultatet. I en digital verden der kopiering og spredning er lettere enn noen gang, er denne beskyttelsen desto viktigere å opprettholde.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook