Må satse grønt: For å virkelig vise at vi ønsker at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange, må denne holdningen gjennomsyre alle relevante vedtak, skriver Suzy Haugan. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Må satse grønt: For å virkelig vise at vi ønsker at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange, må denne holdningen gjennomsyre alle relevante vedtak, skriver Suzy Haugan. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Tønsberg har personbiltetthet på linje med storbyer i Europa

Jeg har ikke registrert noen stor satsing på verken kollektivtrafikk eller streng parkeringspolitikk i denne byen.

Meninger

Det ser dessverre ikke ut til at Tønsberg får en bymiljøavtale med det første. Men vi gir ikke opp. Venstre i fylket, med Kåre Pettersen i spissen, og Venstre sentralt jobber på for å få en slik avtale med Vestfoldbyene. Men da må Tønsberg også gjøre sin del.

Å få en bymiljøavtale krever at også kommunene selv prioriterer tiltak som bidrar til det grønne skiftet, for eksempel bygging av gang- og sykkelstier, prioritering av en streng parkeringspolitikk i bysentra og av bom-/rushtidsavgift.

Det er blitt hevdet i Tønsbergs Blad at kommunen har prioritert slike tiltak. Men har Tønsberg vært flinke nok?

Jeg har ikke registrert noen stor satsing på verken kollektivtrafikk eller streng parkeringspolitikk i denne byen. Tvert imot har jeg registrert en slapp holdning, spesielt til parkeringsrestriktive tiltak.

«Trafikksikkerhetsplan for Tønsberg kommune 2009-2013» viser at: Tønsberg har personbiltetthet på linje med storbyer i Europa, biltrafikken øker, utryggsfølelsen i trafikkbildet er stor, og at vi har noe av den dårligste kollektivdekningen i landet.

Jeg har forhørt meg med Tønsberg kommune - trafikksikkerhetsplanen skal gjennomgås og oppdateres høsten 2015.

For å virkelig vise at vi ønsker at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange, må denne holdningen gjennomsyre alle relevante vedtak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg mener det ikke blir gjort nå. Her er noen eksempler fra de to siste årene:

• Er det å lage et gigantisk parkeringsannlegg under Haugar - uten intensjon om å fjerne tilsvarende parkering over bakken - restriktiv parkeringspolitikk?

• Forslag fra Venstre i bystyret om å bygge nye boliger i sentrum med færre parkeringsplasser per boenhet har blitt nedstemt av flertallet. Er det fremtidsrettet å tenke at alle som bor i sentrum kan ha egen parkeringplass?

• Forslag fra Venstre om tiltak for å øke sykkelglede (eksempelvis mer sykkelparkering) er stemt ned av flertallet, eller utsatt som sak til et senere tidspunkt (bysykler). Skal flere sykle og gå, må vi ha en ambisøs sykkelsatsing.

• Da kommunen kunne velge å plassere toalettannlegg i park eller på parkeringsplass i Gunnarsbøparken, valgte det politiske flertall å ta av parkarealene. Er det en positiv holdning til grøntarealene våre? Hva er det det politiske flertallet signaliserer med å prioritere parkeringsplasser foran park?

• Sykkelferga Ole 3 legges ned. En ferje som er en del av sykkelveinettet i kommunen vår. Fravær av vei fører til at det blir lettere å velge bort sykkel. Er dette å prioritere tiltak som bidrar til det grønne skiftet?

Jeg vet det er gjort gode tiltak for gange og sykkel i Tønsberg også. Og det er planer. Men på veien til et grønnere og mer fremtidsrettet Tønsberg har vi ikke råd til å skusle bort en eneste sjanse til å sikre at veksten i persontransport kan tas med kollektivtransport, sykling og gange.