BUNNPLASSERING:  Tooji er blitt kritisert av svenske journalister, mens hans eget støtteapparat har solgt ham inn som en vinner. Kanskje vi skal høre på våre naboer og ikke bare tro på egen fortreffelighet. 









 




Foto: Jessica Gow / NTB scanpix
BUNNPLASSERING: Tooji er blitt kritisert av svenske journalister, mens hans eget støtteapparat har solgt ham inn som en vinner. Kanskje vi skal høre på våre naboer og ikke bare tro på egen fortreffelighet. Foto: Jessica Gow / NTB scanpixVis mer

Tooji på trynet

Sverige på tronen - Norge på trynet.

Dette gikk ikke vår vei - men våre varmeste gratulasjoner til Sverige. Stemmegivningen var grusom, og måtte fortone seg som piskeslag i ansiktet på bursdagsbarnet.

Den selvsikkerheten som den norske delegasjonen har pisket opp, har vært mer luftig enn eggedosis og like kvalemde i slike doser. Bunnplassering, da hadde det vært bedre med null poeng.

Tooji var eksplosiv på scenen. Han framsto langt sikrere, mer kontrollert og med mye mer energi og selvsikkerhet enn på semifinalen, men avslørte ham som en ordinær sanger. Men med en middelmådig låt og en middelmådig vokalutrustning gikk det på trynet. Verre enn forventet, dette. Langt verre.

Sverige og Loreen gjorde det fortjent bra. De plukket poeng - helt fortjent, hele veien. Vi elsker å hate og irritere våre naboer, men det nytter ikke med smålighet her.

Loreen synger bra, og framstår mystisk og annerledes med en låt som har slektskap til Toojis «Stay», men som er flere hakk bedre. Vi unner våre naboer denne seieren, en mulighet vi har sett i flere uker, nå.

Årets europeiske finale begynte storslaget med flotte tv-redigerte bilder og en fanfare av et frodig aserbajdsjansk åpningsshow. Sammen med postkort framstår landet som et varmt og vennlig demokrati: For en imponerende fortegning av virkeligheten.

Som tv-teknisk show betraktet var årets finale blant de aller beste i Eurosong-sammenheng. Scenedekoren, de tekniske og digitale løsningene er rett og slett imponmerende. Kveldens første artist - og den eldste - 76 år gamle Engelbert Humperdinck leverte kveldens mest kredible ballade. Men relativt raskt dukket de russiske bestemødrene opp med all sin usynkrone hjelpeløshet og sur sang. Men gamle damer er søte, da - og de sjarmerte.

Hadde de russiske bestemødrene vunnet, kunne vi like godt sende Cirkus Arnardo neste år. Men man skal aldri la seg provosere, overraske eller bli fortørnet over galskapen i den europeiske slagerkonkurransen. Den har alltid vært en arena for dårlig smak, outrerte kostymer og syke ideer satt ut i system i regi av de største og mest seriøse tv-selskapene i Europa.