NRK PÅ TOPP: Gjennom hele jula er NRK1 vinneren. Nærmere 1,5 millioner så «Kvelden før kvelden» lille julaften med programlederne Ingrid Gjessing Linhave og Atle Pettersen. Samsendinger med NRK3 øker differansen ytterligere. Foto: Ole Kaland / NRK
NRK PÅ TOPP: Gjennom hele jula er NRK1 vinneren. Nærmere 1,5 millioner så «Kvelden før kvelden» lille julaften med programlederne Ingrid Gjessing Linhave og Atle Pettersen. Samsendinger med NRK3 øker differansen ytterligere. Foto: Ole Kaland / NRKVis mer

Total NRK-dominas i jula

NRK1 på Topp 20.

Jula tilhører NRK. Vel, Jesus har vel litt eierskap til jula han også, men kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er høytidas pater familias.

Dermed basta.

Total dominans Vi flokker oss rundt tv-ene, og da er det NRK vi velger, og først og fremst NRK1. Nå foreligger tallene for jula, og statskanalen er så absolutt staskanalen.

For første gang tok TV 2 opp kampen 23. desember med NRK og sendte «Lille julaften».

Før 21-nyhetene var det 308 000 som så på TV 2. Etter nyhetene falt det til 216 000. I motsetning hadde NRKs «Kvelden før kvelden» nærmere 1,5 million seere, med en topp da «Grevinnen og hovmesteren» ble sendt - på hele 1,7 millioner.

- TV 2 hadde sin beste uke 52 på mange år. Vi har hatt en kraftig oppgang gjennom hele jula, og er godt fornøyd. Det er ikke unormalt at NRK kan vise til disse tallene i uka vi har lagt bak oss, så nå klinker vi til fra 1. januar med mange gode programmer utover, sier kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl.

- Står tradisjonelt sterkt Dette er 200-300 000 færre seere enn rekordjula for NRK1 i 2014. En forklaring på at NRK opplever et lite fall, kan helt eller delvis tilskrives TV 2, som turte å ta opp kampen om tv-jula.

- Jula er en periode NRK står tradisjonelt står sterkt, sier Håkon Lund Sørensen, medieanalytiker i NRK.

- Av de 20 mest sette programmene fra 24.12 til 27.12 var alle sendt på NRK1. «Kvelden før kvelden» hadde en lavere rating i år sammenlignet med i fjor, men er fortsatt den nest mest sette «Kvelden før kvelden»-sendinga gjennom tidene. Det er naturlig å tenke at konkurransen fra TV 2 er noe av forklaringen på nedgangen i rating fra fjoråret.

Elsker «Julenøtter» Ellers i jula, fra julaften til og med 3. juledag, er det NRK som råder grunnen - og da snakker vi om NRK1. Det er dit folk søker når det virkelig handler om tradisjoner.

Av de 20 mest sette programmene de dagene, ble alle vist på NRK1.

Vinneren julaften ble «Tre nøtter til Askepott» med 744 000 seere. Ellers scoret Dagsrevyen, «Julenøttene» til Øystein Bache og Rune Gokstad og «Sølvguttene synger jula inn» høyt med alle over 700 000 seere.

NRK1 og NRK3 Bare en film havnet under en halv million seere, og det var «Pippi Langstrømpe» med 492 seere på Topp 20-lista, men ikke hvis vi tar med samsendinga mellom NRK1 og NRK3.

Tar vi med samsendingene mellom de to NRK-kanalene blir tallene på «Tre nøtter til Askepott» (955 000), «Donald Duck og vennene hans» (716 000) og «Reisen til julestjernen» (556 000).

- Når det gjelder de tradisjonelle julaftensendingene «Donald Duck og vennene hans», «Tre nøtter til Askepott», «Sølvguttene» og «Reisen til Julestjernen» har disse omtrent samme rating i år som i fjor, sier Håkon Lund Sørensen.