Anmeldelse: Rammstein - Ullevaal

Total perfeksjon fra Rammstein

Det blir vanskelig å lage rockeshow etter denne forestillingen.

Live-published photos and videos via Shootitlive

KONSERT: Rammstein kommer til Ullevaal med ett motto: Det er ingen grunn til å være subtil. Fra den innledende «flaggseremonien», det påfølgende pyrosmellet, og den ditto hardtsparkende basstromma til Christoph Schneider, er volumet skrudd opptil elleve i alle sansekanalene.

Bandet entrer scenen en etter en til tonene av semi-balladen «Was Ich Liebe» fra sisteplata. De ser ut som rollefigurer fra noe som kunne vært en fusjon av Mad Max og Star Wars.

Stemningsskapende

Sort røyk velter faretruende utover scenerigg og publikum fra høyttalertårnene midt i arenaen. Det er effektivt stemningsskapende og gjør at etterfølgeren, «Links 2 3 4», sparker ekstra hardt i all sin marsjerende prakt. For øvrig bandets første virkelige oppgjør med dem som har beskyldt dem for å befinne seg til høyre politisk. Hjertet mitt slår til venstre, bedyrer Till Lindemann i refrenget. «Tattoo» og «Zeig Dich» er adevakte transportetapper som neppe blir med videre på neste turné.

Dansbare «Sehnsucht» får gulvet til å gynge, mens kveldens først hakeslippøyeblikk kommer med barnevogngrillende «Puppe». Låten er en omskrivning av en gammel tysk barnesang som i Rammsteins tilfelle selvsagt ender i elendighet.

«Heirate Mich» er en aldri så liten håndsrekning til de som har hengt med bandet siden debuten. Det ildsprutende og blytunge «Herzeleid»-nummeret går ned på høykant. Lydbildet er til et stadion å være upåklagelig. Det er både fysisk og krystallklart.

Verdens største kultband

Rammstein har knappe 8 millioner følgere på Facebook og gjennom sin drøye 25 år lange karriere har sekstetten solgt rundt 20 millioner plater. Relativt beskjedne tall om man sammenlikner dem med de aller største kommersielle artistene. Likevel har tyskerne solgt godt over to millioner konsertbilletter til den pågående European Stadium Tour. Ullevaal ble utsolgt på minutter og bonusrunden som finner sted i Granåsen i Trondheim neste sommer tok ikke mye lengre tid.

KULTBAND: Volumet var skrudd opptil elleve i alle sanekanaler da kultbandet Rammstein gikk på scenen. Foto: Tipser
KULTBAND: Volumet var skrudd opptil elleve i alle sanekanaler da kultbandet Rammstein gikk på scenen. Foto: Tipser Vis mer

Stadionkonserter av dette kaliberet handler jo ofte om hitparade og publikumsfrierier. Berlin-sekstetten har aldri hatt de største radiolåtene, eller vært tilgodesett med den store mediehypen. Det er jungelordet om fesjået som omsider har bredt om seg med en sånn kraft at folk går mann av huse over hele kontinentet for å oppleve denne underlige bobla av dansbar metal, kunstferdig pyroteknikk, kabaret og til tider bekmørke poesi.

Men det er også mye humor og satiren involvert. Det hadde fort blitt pompøst og ugjennomtrengelig om bandet ikke hadde parert med en god dose humor oppi det hele. Som for eksempel da keyboardist, Flake, grilles i en gigantgryte i «Mein Teil».

FLAMMESHOW: Rammstein bidro med litt ekstra pyroteknikk i løpet av showet. Foto: Tipser
FLAMMESHOW: Rammstein bidro med litt ekstra pyroteknikk i løpet av showet. Foto: Tipser Vis mer

Grandios

Før årets mest kontroversielle videolåt, «Deutschland», får slippe til i sin grandiose prakt, har gitarist Richard Kruspe fått kranglet til seg et DJ-podie langt oppe i tårnriggen, og gjør sitt for at det ikke bare er Findings og Bislett som blir servert pulserende EDM-toner denne helgen.

Låten i seg selv er så grandios og prangende som bare Rammstein kan være, perfekt aksentuert av den lekre lyssettingen. Den innleder også en ren parademarsj i lys og pyroteknisk ekspertise.

At Rammstein også kan servere åtte av elleve spor fra sitt nye album, tilsynelatende uten at noen av 30.000 frammøtte på Ullevaal har noen problemer med det, sier sitt om at dette er et fenomen litt utenom det vanlige.

Rakettene suser over hodet på publikum i «Du Hast». Flammene står himmelhøyt både på scenen, på taket og midt i publikumshavet under «Sonne» og får det gryende regnværet til å fordampe før det når bakken.

GUMMIBÅT: Gummibåten som seilte over flammehavet ble etterfulgt av en plakat hvor det sto «Velkommen». Foto: Tipser
GUMMIBÅT: Gummibåten som seilte over flammehavet ble etterfulgt av en plakat hvor det sto «Velkommen». Foto: Tipser Vis mer

«Ohne Dich» og «Engel», sistnevnte framført fra en liten scene i publikum, er lyriske avbrekk som gjør godt for dynamikken i showet.

Vokalist Till Lindemann lar som vanlig showet selv stå for snakkingen. I lite subtile «Pussy» kjører han en doning utformet som en maskinell penis fra side til side foran publikum mens den skumlegger alle som har våget seg lengst fram til scenen. Under «Rammstein» skyter han pyro i alle retninger fra sin hjemmelagede «ryggsekk».

Perfeksjoner til minste detalj

Det høres kanskje tøysete og fjollete pompøst ut. Regelen og redningen til Rammstein er at det skal gjøres med nitid presisjon. Og showet de leverte på Ullevaal i kveld var uangripelig perfeksjonert. Velsmurt, velregissert og helt toskete underholdende.

Kan dere føle oss?, gauler Lindemann under avsluttende «Ich Will» mens regnet høljer ned. Det var nok ingen tvil om hva som var riktig svar på det spørsmålet.