Tøys og kunst

Stor kunst er ikke alltid stor kunst. I hvert fall ikke når Odd Nerdrum sier det.

  • I kveld braker de sammen igjen for Gud vet hvilken gang. Nok en gang skal det dreie seg om kunst og kitsch, og nok en gang står Odd Nerdrum i det høyre hjørnet med sin elev og filosofiske sparring partner Jan Ove Tuv ved sin side.

Mandag kunne vi høre den samme Tuv i «Kulturbeitet» på P2 der han tilsynelatende omfavnet at Astrup Fearnley-museet brukte 51 millioner på Michael Jackson og en sjimpanse i porselen.

- Dette er stor kunst , sa Tuv.

  • Tidligere har mesteren selv ytret seg på samme vis. Som da Kristopher Schau satt i et butikkvindu på Karl Johan og forfalt:

- Som kunst er dette kanskje det betydeligste jeg har sett, sa Nerdrum til «Ukeslutt», og skulderklappet Schaus forfall som «en kunstnerisk handling på høyt nivå». Og: «Hadde han gjort dette i USA, ville han blitt verdensberømt.»

Noen av de samme frasene kunne vi høre om installasjonen til Michelangelo Pistoletto på Museet for samtidskunst. Kunstneren låner tre store skap og fire bord fra museets kontorer. Ved hjelp av speil omgjør han disse til installasjonen «Image and body». Museet kjøper seinere verket for nær en million kroner. I den påfølgende debatten om dette var kunst eller om museet hadde svidd av en million skattekroner på å kjøpe tilbake sine egne møbler, kom duoen Nerdrum og Tuv inn i ringen. De definerte hele debatten som absurd:

- Selvfølgelig er dette kunst !

  • Det siste eksempelet er fra den gang Kjartan Slettemark og Odd Nerdrum stilte ut sammen i Vestfold. Nerdrum stilte ut sine malerier og Slettemark sine verk laget av klorinflasker, skrapjern, plastposer og hønsenetting. Til Aftenposten sa Nerdrum:

- Det er det Kjartan Slettemark skaper, som er kunst .

  • Med kløkt har Nerdrum og Tuv vært med på å henge merkelappen kunst på verk som folk flest oppfatter som uforståelige og dermed omstridte. Men når de to sier stor kunst , er ikke det nødvendigvis stor kunst i betydning «dette er bra». For i kretsen rundt Nerdrum er ikke kunst ment som en kompliment. Som han sier: «Spør en fotballfan om abstrakt kunst, og han vil antakeligvis si {lsquo}hæ?'. Og sånn er det med meg også. {lsquo}Hæ?' sier jeg. Det er en fremmed verden.»

Så hva mener Nerdrum når han karakteriserer noe som stor kunst ? Du kan lese denne spalten en gang til, der du bytter ut kunst med, la oss si, «meningsløst» eller «tøys».

Nerdrum og Tuv ville nok valgt andre ord, fordi de sier at de respekterer kunsten, men det gir uansett en pekepinn.

Og hva sitter vi igjen med når alt det andre er tøys og meningsløst? Nei, si det. Kitsch kanskje?

Arena for debatten i kveld er Frie Kunster i St. Olavs gt 9.