Rachmaninovs Vesper fra 1915 Stavanger Domkirke KONSERT: STAVANGER (Dagbladet): Fredag kveld innledet St. Petersburg Kammerkor avslutningsweekenden på årets Kammermusikkfestival her i Stavanger, under sin dirigent Nikolai Kornev. Men hva er denne russiske kortradisjonen for noe? Den er i hvert fall veldig annerledes enn andre kortradisjoner. Så annerledes, at det er lett å mytologisere over kulturforskjeller, hinsides sangtekniske spørsmål.
Et blindspor
Det tror jeg er et blindspor. For visst inkarnerte koret alle den slaviske kortradisjonens umiddelbare kjennetegn: de avgrunnsdype bassene, de høye tenorene, og en høydramatisk, nesten teatral klangprofil i damestemmene.
Men hvordan man stiller seg til resultatet, er ikke bare en smakssak. Målt mot toppkor i mer vest- og sentraleuropeisk tradisjon er det også andre trekk som blir påfallende: glidende intonasjon i alle stemmegrupper, et maniert svell på tonedannelsen og upresise fraseavslutninger.
Noen vil kalle dette en mer opprinnelig og uttrykkssterk tradisjon satt opp mot teknisk mer perfeksjonistiske idealer.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger