Traff dem som vanligvis ikke går på kino for å se menn i trikot teleportere hverandre til fremmede planeter

Nå må regissør J. J. Abrams overbevise Star Wars-fansen.

• Er du Norges største Star Wars-fan? Bli med i Dagbladets konkurranse!

(Dagbladet): Den nye Star Wars-filmen The Force Awakens har Norgespremiere den 16. desember.

Her ser vi nærmere The Force Awakens-regissør J. J. Abrams, og hvorfor vi tror han er riktig mann for jobben.

Nerdenes hevn Å påstå at det er knyttet store forventninger til J.J. Abrams og hans tolkning av Star Wars-universet er unødvendig å påpeke.

Regissøren selv virker forholdsvis tilbaketrukket på det, og et tidlig inntrykk bar jo nærmest preg av at han ikke turte å ta på seg jobben i det hele tatt.  

Det er lett å sammenligne J.J. Abrams med Joss Whedon.  

Begge regissørene har vokst opp som fans. Begge har bestått «ildprøven» som regissører innen TV-mediet.

De har begge realisert guttedrømmene med nerdete jern i ilden; Whedon innenfor Marvel-universet, Abrams med Star Trek-reboot og Star Wars-oppfølger. Det er nesten vakkert. Nerdenes hevn, liksom!

Erfarne regissører I likhet med Whedon, bemerker Abrams seg tydelig som en regissør som kan sin sjangerunderholdning, og forstår hvordan den bør skrus sammen.

Selv om Abrams' gjennombrudd med TV-serien Lost endte opp som en villvaren smørje med i overkant høye ambisjoner, så var det et potensiale der. Om enn aldri så uforløst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helhetsinntrykket på andre serier som Abrams var involvert i, som Fringe og Alias, ligger i mer stabilt sideleie.

Whedon derimot, tråkket aldri helt feil, med favoritter som Buffy og Firefly.

Inn i filmens verden Med disse verdifulle erfaringene fra TV-mediet, var filmens verden neste fjell å bestige for den unge regissøren Abrams.

Den plankekjørende, men effektive thrilleren Mission: Impossible III (2006) beviste at kommersiell action med en bismak av sci/fi var noe han absolutt mestret.

Som produsent på den skitne «found footage»-Godzilla-pastisjen Cloverfield (2008), ble det tydelig at Abrams hadde teft for sjangerunderholdning som potensielt kunne tilføre nye elementer.

Delte tilbakemeldinger Det var kanskje ikke så overraskende at Abrams fikk ansvaret for å nullstille Star Trek-franchisen i 2009?

Tilbakemeldingene fra de mest ihuga fansene, «Trekkiene», var delte.

PÅ THE FORCE AWAKENS-SETTET: Det er knyttet store forventinger til J. J. Abrams' debut som regissør for den sjuende Star Wars-filmen. Her er han avbildet på settet med en av filmens hovedrolleinnehavere John Boyega som spiller Finn. FOTO: NTB SCANPIX
PÅ THE FORCE AWAKENS-SETTET: Det er knyttet store forventinger til J. J. Abrams' debut som regissør for den sjuende Star Wars-filmen. Her er han avbildet på settet med en av filmens hovedrolleinnehavere John Boyega som spiller Finn. FOTO: NTB SCANPIX Vis mer

Star Trek-opplevelsen, både som TV-serie og film pleide å være forholdsvis saktegående og intellektuelt ladet.

Abrams' Star Trek-reboot inneholdt alt annet enn den meditative stemningen som man var vant til. Det teatralske var erstattet med noe høyoktant og voldsomt.

Polarisert fanrespons eller ei, Abrams' Star Trek ble en suksess som nådde ut til et publikum som kanskje ikke nødvendig ville dratt på kino for å se alvorlige menn i trikot teleportere hverandre ned til fremmede planeter.

Mellom de to Star Trek-filmene gjorde J. J. Abrams et varp som kan være lett å overse, men som kan være selve nøkkelen til at han befinner seg i sin nåværende regissørstol.

Bittersøt oppvekstskildring Abrams har uttalt at hans største helt er Steven Spielberg. Det er baner man lett kan tenke i, når man ser Super 8 (2011), hvor han fikk produsenthjelp fra nettopp sin store helt, Spielberg.

Parallellene til Spielbergs E.T. (1982) er åpenbare.

Her snakker vi bittersøt oppvekstskildring og elskverdig fremmed intelligens.

POSITIV:  Redaktør Einar Aarvig i Filmmagasinet har tro på Abrams som Star Wars-regissør. FOTO: EIRIK BURÅS
POSITIV: Redaktør Einar Aarvig i Filmmagasinet har tro på Abrams som Star Wars-regissør. FOTO: EIRIK BURÅS Vis mer

At man i tillegg fikk vibber til andre Spielberg-relaterte klassikere som Goonies og Nærkontakt av tredje grad, talte også i Abrams favør.

Dette var beviset på at han taklet å lage familiefilm med en eim av massemarked.

Super 8 ble en lun film med et velkjent slør av nostalgi.

Mest av alt er det en film som preges av kjærlighet for inspirasjonskildene, og som anerkjenner sin posisjon som sjangerfilm. En film som kun en fan kunne ha laget.

Ikke-nerdete Einar Aarvig, redaktør i Filmmagasinet, tror den kommende Star Wars filmen kommer til å bli den beste:

- Tenk på hvor bra Abrams' effektive, lekne og ikke-nerdete Star Trek-film fra 2009 var, sier Aarvig.

Han håper filmskaperen går for noe nytt og friskt i kommende film. 

- Tabben til Lucas fra The Phantom Menace og utover, var å utelukkende lene seg på grønnskjermeffekter og gjenkjennelse, sier han og utdyper:

- Filmene fremstår som elendig fortalte, og fascinerende blottet for sjel.

Splitter fansen  Kanskje Abrams har skjønt noe som George Lucas selv ikke forsto.

Lucas hadde jo hele tiden en overordnet plan for sin galakse.

Alle ville strengt talt at skaperen av fenomenet skulle være den samme som fullførte det også. Men etterhvert virket det som om Lucas gikk seg vill i eget materiale.

Lucas' oppdatering av den originale trilogien med digitale effekter var strengt talt ikke nødvendig?

Denne underlige historierevisjonismen tuklet med minnene man hadde av filmene.

De nye scenene skilte seg ut fra det øvrige materialet. CGI'en mistet raskt sin glans og så datert ut.

Når dette i tillegg over lengre tid ble de eneste tilgjengelige og offisielle versjonene, så var det vrient å begripe logikken bak det hele.

Hvem vil vel lete rundt på internettet eller VHS-seksjonen på loppemarkedet for å se originaltrilogien i opprinnelig tapning?

Godviljen tæres av slikt.
 
Traff nytt publikum En positiv effekt vi kan ta med oss, er at en yngre garde som ikke nødvendigvis hadde noe forhold til konvensjonene i Episode IV-VI, så ut til å sette pris på Ep. I-III.

Et nytt publikum kom til, noe som ikke er til å kimse av i en fanskare med høy gjennomsnittsalder.

Personlig tror jeg den populære konsensusen mildner med årene, hva Episode I-III gjelder.

Det var en tid da fanskaren ble fly forbanna over nusselige Ewoks i Return of the Jedi, ikke ulikt en lignende reaksjon på en viss Jar Jar Binks. 

Hva fremtiden byr på for Star Wars-fans
Jeg tror J. J. Abrams kan «redde» Star Wars fordi han: 
A) Håndterer de nødvendige konvensjoner og grep en sjangerfilm bør ha
B) Har sin egen stemme som regissør og tør å ta sjanser, jamfør Star Trek-reboot
C) Og sist, men kanskje aller viktigst; han er selv en fan, og forstår sitt publikum.

Med barndomsopplevelser knyttet til Star Wars, fremstår han som en fan, som kun har de beste hensikter på lager

Vi får håpe at J. J. Abrams begrenser sin omdiskuterte bruk av lense flare-effekter i The Force Awakens, og at han holder seg til disse fire gyldne reglene for å virkelig mestre Star Wars!  

• Er du Norges største Star Wars-fan? Del dine historier, bilder eller videoklipp på Twitter eller Instagram med hashtagen #vierstarwars eller send en e-post til konkurranse@dagbladet.no!